Ikeas succétest med kontantfritt: ”Rutiner är tidskrävande”

Sedan 1 oktober är Ikea-varhuset i Valbo utanför Gävle kontantfritt – på prov. ”Det har bara varit två på 1 000 kunder som inte kunnat betala med kort”, säger Patric Burstein, ansvarig för kundupplevelsen.
Text: Daniel Norman
Annons:

Ikeas test med ett kontantfritt varhus ska pågå i tre månader.

Det är i Valbo som det genomförs.

– Det har gått väldigt bra hittills, säger Patric Burstien till Market.

Han ser två delar i det, dels kundernas reaktioner och dels det interna arbetet.

– Vi visste redan innan att få betalade med kontanter, säger Patric Burstein.

Det avspeglar sig i resultatet än så länge.

– Det är bara två av tusen kunder som inte kunnat betala med kort och som vi fått hjälpa så att de har kunnat betala på andra sätt.

Varuhusets personal har utbildats för att ta hand om kunderna i den här situationen.

– Vi har fått många reaktioner, både positiva och mindre positiva. De allra flesta tycker att det är okej att betala med kort, det gäller i alla åldersgrupper.

Patric Burstein säger att Ikea redan nu konstaterat att det är viktigt att föra en dialog med de grupper som upplever det här som jobbigt.

PRO till exempel har haft synpunkter på satsningen.

– Det är viktigt att diskutera hur vi kan hjälpa dem för att det här ska fungera även för dem.

En positiv effekt i testet är att tid frigjorts för personalen att ta hand om kunderna ute i varuhuset.

– Att hålla på med kontanthantering kräver en del resurser, säger Patric Burstein.

Det finns regler för hur kassapersonalen ska hämta kontantkassan och så vidare.

– Det är inte själva tiden när kunden kommer fram till kassan som är tidskrävande utan rutinerna runt om kring. Där ser vi en stor skillnad.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...