Ikeas nya kärleksaffär – möbeljätten blir sambo med Eataly i centrala Rom

Mat och heminredning i skön förening. Så beskrivs det nya samarbetet mellan Ikea och det italienska matmekkat Eataly i Rom.
Text: Lars Welin
Annons:

Inom kort öppnar Ikea en city-butik intill Eatalys stora flaggskeppsbutik vid Ostiense-stationen i Rom.

Det blir en mini-Ikea på 700 kvadratmeter i två våningar. Butiken kommer enkelt att kunna nås från Eatalys stora mat- och måltidsanläggning.

Nyligen presenterades den nya butiken på en presskonferens där den svenske ambassadören i Italien Robert Rydberg hoppades på ett ”framgångsrikt äktenskap” mellan de båda detaljhandelsföretagen.

Även Eatalys grundare Oscar Farinetti deltog på presskonferensen och lyfte fram att det handlar om två företag som har mycket gemensamt. Han hoppades även att samarbetet ska resultera i mer matglädje, och lyfte fram Eatalys framgångsrika etablering i Stockholm.

Ikea framhåller att satsningen är ett sätt att nå bland annat unga urbana kunder som inte ofta besöker köpcentrum i städernas utkant. Tanken är också att butiken ska fungera som ett showroom för kedjans utbud utan att göra avkall på affärsidén.

Förra året öppnade Ikea en pop up-butik med sitt köksutbud i centrala Rom.

Eatalys flaggskeppsbutik i den italienska huvudstaden invigdes 2012 då man renoverat och rustat upp den övergivna tågterminalen och skapat ett 17 000 kvadratmeter stort mattempel i fyra våningar.

Enheten benämns ofta som ”världens största butik för italiensk mat” och anläggningen innehåller ett 20-tal restauranger, barer, kaféer och dessutom ett antal avdelningar med specialiteter som oliver, viner, ost, fisk, kött och pasta.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...