Foto: Marie Hillblom

Ikeas miljardsatsning i Stockholm: Bygger fyra nya butiker – rustar varuhusen

Ikea kommer att öppna fyra nya butiker i Stockholm fram till 2025. Dessutom rustas varuhusen i Kungens Kurva och Barkaby. Sammanlagt satsar Ikea 1,7 miljarder kronor i Stockholmsregionen.
Annons:
Text: Marie Hillblom
Annons:

– Vi vill nå 350 000 fler av de många Stockholmarna genom att komma närmare med vårt heminredningssortiment, säger Cecilia Fritzson Gårdnäs, regionchef för Ikea och ansvarig för det nya storprojekt som Ikea planerat för under ett år och nu är redo att realisera.

Det handlar om en investering om 1,7 miljarder kronor som investeras i Stockholmsregionen och det handlar både om investeringar i de befintliga varuhusen i Kungens Kurva och Barkaby och i fyra nya enheter.

– Vi ska öppna fyra nya enheter inom de kommande åren, säger Cecilia Fritzson Gårdnäs och förklarar att det handlar om enheter som förhoppningsvis ska öppna fram till 2025.

Var de fyra nya enheterna kommer att hamna och när de kan öppna är ännu oklart, då inte alla papper är signerade. Inom kort uppger dock Ikea att man hoppas kunna presentera detta närmare.

Cecilia Fritzson Gårdnäs, regionchef för Ikea och ansvarig för storprojektet i Stockholm, flankerad av Jenny Vasques Ling, varuhuschef i Barkarby, och Miriam Swärdh, varuhuschef i Kungens Kurva.

Det kommer att vara ett varuhus av så kallad ”small”-storlek, på 10 000-15 000 kvadratmeter och två ”extra small”-enheter på 5 000-10 000 kvadratmeter (som är av den storlek som Ikea valt att öppna i citylägen i Paris och Moskva). Här handlar det om Ikeabutiker som kommer att innehålla i princip samma utbud som de fullstora varuhusen och här kommer både mat och inspiration att serveras kunden.

Den fjärde enheten som Ikea vill öppna är en så kallad planeringsstudio om 800 kvadratmeter. Det är en ny enhet i linje med den köksbutik som Ikea driver i Stockholm city sedan 2017.

Även de befintliga Stockholmsvaruhusen ingår i miljardinvesteringen.

– Kungens Kurva och Barkarby är stommen i våra framtida satsningar, bättre kundmöten och bättre arbetsplatser, säger Cecilia Fritzson Gårdnäs och förklarar att investeringarna medför runt 500 nya arbetstillfällen inom Ikea.

– Vi tror att det personliga mötet är fortsatt viktigt, säger Cecilia Fritzson Gårdnäs.

I Kungens Kurva kommer den klassiska rundade delen att börja rustas redan i mars, för att sedan gå vidare i andra delar i varuhuset.

I Barkarby handlar det om investeringar som utökar lagerdelen.

Annons:

Nyheter

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...