Ikeas kiss-annons gör succé hos Jimmy Kimmel

Känt för att kissa på en annons någon gång? Om inte så kanske det är dags nu. I alla fall om du är spekulant på en spjälsäng från Ikea. Annonsen är en global hit.
Text: Agneta Renmark
Annons:

Kissa på annonsen och få familjerabatt. Det är det något udda upplägget bakom en ny kampanj från Ikea, där den som bevisar att hon är gravid kan få köpa spjälsängen Sundvik för halva priset. Annonsen fungerar nämligen som ett graviditetstest!

Pappersannonsen, som trycks i begränsad upplaga, ser ut som en helt vanlig annons med undantag av en liten ruta där man ska applicera ett urinprov. Tekniken bygger på antikroppar som binder ett graviditetshormon, vilket ger en färgförändring i pappret varpå den tidigare osynliga texten om rabatt träder fram.

Reklambyrån Åkestam Holst som ligger bakom idén i samarbete med Marcene Labs säger att annonsen har tagits fram "med glimten i ögat".

– En av de mest magiska stunder man kan uppleva är när den där lilla stickan visar ett plus. Men det finns ju mer relevanta budskap för en blivande förälder att ta del av i just exakt den där sekunden än ett streck. Typ en familjerabatt på en spjälsäng, säger art directorn Evelina Rönnung till branschtidningen Resumé.

– Detta är ett sätt att visa att Ikea har en självklar roll i människors liv, både i det lilla och i det stora – att vi är där livet händer, säger Patrik Nygren Bonnier, marknadschef på Ikea.

Kampanjen har fått en enorm global spridning via bland annat the Guardian, Washington Post, People och CBS News. Och inte minst har den amerikanska talkshow-värden Jimmy Kimmel uppmärksammat annonsen som han kallar för den "antingen mest kreativa eller motbjudande någonsin".

Teamet bakom Kimmel har även spelat in en egen version av annonsen, som du kan se ovan.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...