Ikea stänger gatuköket efter turnén – men siktar på fler nya lösningar

Efter tio städer på tio veckor avslutar Ikea sin köksturné i Södertälje nu i helgen. Försäljningschefen Mattias Johansson är mycket nöjd. ”Allt vi testar kommer att påverka vår väg framåt”, säger han till Market.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Där kunderna inte kom till Ikea kom Ikea till kunderna.

Ikeas köksturné drog igång den 11 oktober i Norrköping och avslutas nu i helgen i Södertälje.

– Det har varit väldigt givande. Vi har träffat tusentals kökskunder som inte har jättenära till ett Ikeavaruhus. En del har inte har planerat att köpa ett nytt kök och blivit lätt förvånande när de plötsligt sett oss mitt i stan. Andra har varit mitt i en köpprocess. Vi har också, vilket är över all förväntan, fått beställningar på alla orter, säger Mattias Johansson.

Han har under turnén förstått att det finns en önskan i mindre städer att komma närmare Ikea.

Blir det fler kompakta varuhus på mindre orter efter det här?

– Det finns inga sådana planer just nu. Men allt vi testar kommer att påverka vår väg framåt i kundmötet.

Vad blir nästa steg i expansionen?
– Vårt fokus ligger på kompakta koncept i storstäderna. Vår butik i Stockholm city har väckt intresse internt i andra länder. Vi testar liknande butiker i bland annat New York och London.

Även nya sätt att möta kunderna digitalt står på dagordningen.

– Serviceutbudet kommer att se annorlunda ut. Tiden blir allt viktigare för kunderna. Vi behöver bli enklare och snabbare. Därför tittar vi på tilläggstjänster som bland annat mer omfattande installationer och videomöten med heminredare, säger Mattias Johansson.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...