Foto: Conny Sillén

Ikea söker leksakstestare – och siktar rakt in i målgruppen

Ikea i Storbritannien söker en ”Chief play officer” med expertkunskap om leksaker – tjänsten är enbart öppen för sökanden i åldrarna 4-12 år.
Annons:
Text: Kalle Östgren
Annons:

Ikea vill anställa en person direkt ur målgruppen – ett barn, helt enkelt – för att testa leksaker innan lansering.

Initiativet är sprunget ur Ikeas ambition att uppmuntra lek och kreativitet i hemmet – och möbeljätten söker nu en ”Chief play officer” till sin brittiska ledning.

Möbeljätten lade nyligen, rapporterar Retail Gazette, ut en beskrivning av tjänsten på Linkedin.

Där betonar man att det bara är öppet för ansökningar från barn i åldrarna 4-12 år.

Vuxna är portade, med andra ord, och Ikea söker samma “insiderkunnande” som hos Tom Hanks i klassiska komedin ”Big”.

Upplägget är att den blivande ”testchefen” under ett helt år kommer att ta befälet över tester av och omdömen om nya leksaker inför lanseringar i Ikeas varuhus i Storbritannien och på Irland.

– Lek är en viktig del av vardagen och vi tror att hemmet är barnens viktigaste lekplats. Men utrymme och pengar ska inte vara ett hinder och det är därför Ikea erbjuder ett stort sortiment av leksaker, spel och aktiviteter. Att vi nu skapar rollen Chief play officer hjälper oss hålla fokus på leken och ger makten över utformningen till dem som verkligen kan sin sak, säger Thomas Parker, ansvarig för barnsortimentet hos Ikea i Storbritannien.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...