Ikea satsar på personaliserade upplevelser i ny app: ”Oerhört viktigt steg”

Ikea fortsätter sin digitala offensiv. En ny app ska vässa köpupplevelsen. ”Allt vårt innehåll måste vara spännande och intressant”, säger Michael Andersson, digital manager för Ikea Sverige.
Annons:
Text: Mikael Sydner
Annons:

Appen riktar sig till Ikeas kunder och har ett stort fokus på personaliserade upplevelser och engagerande innehåll.

Utseendet liknar ett sociala medier-flöde, där användaren kan bläddra bland produkter och få inredningsinspiration till hemmet.

I appen går det också att förbereda köp eller handla direkt.

– Vår ambition är att skapa enkla och fantastiska digitala upplevelser som våra kunder vill ha. Då måste allt vårt innehåll vara spännande och intressant. Lanseringen av appen är ett oerhört viktigt steg i att ännu bättre kunna möta våra kunder online, säger Michael Andersson i en kommentar.

Idag sker 75 procent av alla nätbesök till Ikea via mobila enheter. Lanseringen av appen är ett viktigt steg i Ikeas digitala förändringsresa.

­– Vi försöker hela tiden förenkla och förbättra upplevelsen för våra kunder när de besöker oss online, men tittar också på nya sätt att kombinera den fysiska upplevelsen i våra varuhus med den digitala, säger Michael Andersson.

Ikea uppger att företaget har ökat sin e-handel med 200 procent under de senaste månaderna jämfört med samma period förra året.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...