Ikea på väg in till de kinesiska nätjättarna: ”Finns ingen väg runt”

Ikea förhandlar om samarbete med olika kinesiska e-handelsjättar. ”I Kina finns ingen väg runt plattformarna”, säger Barbara Martin Coppola, digital chef hos Ikea Group.
Annons:
Text: Kalle Östgren
Annons:

I USA finns Ikea redan hos Amazon och möbeljätten är nu på väg att ta nästa steg i den globala e-handeln.

Ikea uppges förhandla med flera olika kinesiska plattformar för att kunna börja sälja sina produkter på jättemarknaden.

Kedjan strävar efter att ha kontroll över de egna säljkanalerna och arbetar med strategin att bara ansluta sig till plattformar på marknader där de är så dominerande att det inte finns några andra alternativ, som när det gäller Amazon i USA – och i Kina med bland andra Alibaba och JD.com.

– I Kina finns ingen väg runt plattformarna, säger Barbara Martin Coppola till Retail Trends.

Inter Ikeas vd Torbjörn Lööf har nyligen förklarat att Ikea också tittar på möjligheten att skapa en egen, europeisk e-handelsplattform av Zalando-snitt.

Samtidigt betonar Barbara Martin Coppola att fysiska butiker kommer att vara fortsatt mycket viktiga för Ikea.

– De är bara högst en timmes bilkörning bort från 90 procent av våra kunder, säger hon till Retail Trends.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...