Ikea ökar takten utanför stugorna – vill möblera fler företag: ”Växte 30 procent”

Ikea går utanför hemmet - och ökar företagsförsäljningen. ”De traditionella kontoren är på väg bort. Nu handlar det mycket om communitys och coworking”, säger Jessica Hansson, ansvarig för företagsaffärer på Ikea Sverige.
Annons:
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Ikea Sverige – verksamhetsåret 2019

Total försäljning: 17,8 miljarder kronor (jämfört med 16,8 miljarder kronor förra året)
Besök i varuhusen: Drygt 37 miljoner (samma nivå som föregående år)
Besök online: 113 miljoner (ökning med 16 procent jämfört med förra året)
Företagsförsäljning: Försäljningen till företagskunder ökar med 30 procent

Med den välkända visionen att ”skapa en bättre vardag för de många människorna” möblerar Ikea hem på fler än 50 marknader världen över.

Nu ökar heminredningsjätten takten utanför stugorna och skärper fokuset på företagsförsäljningen.

– Det är ett viktigt, men fortfarande lite nytt, affärsområde för IKEA. I fjol ökade vi försäljningen med 30 procent. Nu vill vi tydliggöra vårt erbjudande, säger Jessica Hansson.

Hon menar att Ikea är kända som experter på livet hemma. Nu är det dags att hjälpa företag på samma sätt. En stor förändring som gjorts är att gå från att sälja enskilda produkter till att erbjuda inspirerande helhetslösningar. Ute på 20 av de svenska varuhusen erbjuder Ikea extra hjälp till de företag som vill förändra sin arbetsplats.

Jessica Hansson, ansvarig för företagsaffärer på Ikea Sverige.

Att sättet vi jobbar på är under förändring märker Ikea av, menar Jessica Hansson.

– Vi går mer och mer bort från de traditionella kontoren och sitter mer tillsammans, i communitys och andra öppna ytor. Både enskilda näringsidkare och lite större företag hör av sig och vill ha hjälp med nya typer av helhetslösningar, säger Jessica Hansson.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...