Foto: Shutterstock

Icas väntade bunkringslyft i mars – försäljningen ökade med 11,1 procent

Coronapandemin och hushållens bunkring ger avtryck i Ica marssiffror. Butikernas försäljning lyfte med hela 11,1 procent jämfört med 2019.
Annons:
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Market har vid ett flertal tillfällen den drygt senaste månaden berättat om hushållens omfattande bunkring av varor under coronapandemin och nu kommer en första indikator på försäljningen i dagligvaruhandeln.

Ica Gruppens siffror visar att Ica-butikernas försäljning steg med 11,1 procent i mars i år jämfört med samma månad 2019.

Omsättningen i identiska butiker steg med 10,8 procent.

”Den höga försäljningstillväxten beror i stor utsträckning på förändringar i kundbeteendet på grund av effekter av coronaviruset med bland annat bunkring och förflyttning av försäljning från restaurang till livsmedelsbutiker. De kategorier som uppvisat mycket höga ökningstal är bland annat torrvaror, djupfryst, mejeri, chark, och frukt och grönt. Ökningstakten sjönk i slutet av månaden ner mot mer normala tillväxtnivåer. Månadsförsäljningen karakteriseras också av en mycket stark e-handelstillväxt”, skriver Ica Gruppen i en kommentar.

Så här gick det profil för profil (jämförbara försäljningen inom parentes):

  • Ica Maxi: 14,4 procent (12,6 procent)
  • Ica Kvantum: 10,4 procent (9,8 procent)
  • Ica Supermarket: 7,6 procent (8,9 procent)
  • Ica Nära: 12,4 procent (12,6 procent)

Kalendereffekten uppgick enligt Ica Gruppen till -1,8 procent i mars.

Svensk Dagligvaruhandel och HUI presentar sitt index för månaden onsdag 22 april.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...