Icas vändning efter hårda kritiken: ”Har underskattat bonuschecken”

Efter kundkritiken mot Stammis väljer Ica nu att backa kring bonussystemet. ”Vi har lyssnat på kunderna och gör ett tillägg”, säger vd:n Anders Svensson.
Annons:
Text: Pontus Edman
Annons:

I morgon, lördag, sjösätts Icas nya lojalitetsprogram Stammis. Men kritiken mot den nya bonusnivån, där kunderna tvingades nå 2 000 poäng i månaden för att vara berättigad en bonuscheck, har varit massiv.

Nu väljer Ica att backa och ändra nivån.

– Vi tycker att Stammis är ett bra lojalitetsprogram men det har funnits kunder som varit oroliga för vad det betyder för dem. Vi har lyssnat på kunderna och gör ett tillägg för att alla som är trogna kunder ska känna att de är viktiga för Ica oavsett storlek på plånbok.  Därför inför vi nu att alla som får 1 000 poäng två månader i rad får bonus, säger Ica Sveriges vd Anders Svensson i en kommentar.

Under morgonen medverkade Anders Svensson i Aftonbladet-tv. Han berättade då att Ica inte var beredd på kritikstormen.

– Vi underskattade bonuschecken. Vi har inte nått fram och lyckats trygga vissa kundgrupper, framför allt de med liten matbudget. Nu gör vi det lättare för dem att få bonus, sa han.

Anders Svensson säger att bolaget har jobbat intensivt med det nya förslaget.

– Jag tycker att vi har hittat en bra lösning nu.

Kan bonussystemet komma att ändras ytterligare?

– Nej, vi har tittat på våra kunder och det är väldigt få som har en matbudget under 1 000 kronor i månaden. En lojal Ica-kund handlar för mer och det är dem vi vill belöna, säger Anders Svensson.

Ica Sveriges vd håller med om att bonusnivån var en miss.

– Många kunder har en personlig relation till sin handlare eller butik och vi är en stor del i folks vardag. När vi inte handlar helt rätt, som vi gjorde här, är det viktigt att vi tar vårt ansvar, säger Anders Svensson.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...