Icas två största butiksformat lyckades bäst under årets svagaste månad

Icas två största profiler lyfte försäljningen mest i februari. Kvantum lyckades bäst: 3,7 procent i jämförbara butiker. ”De stora tar för sig”, säger Markets analytiker Lars Welin.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Ica-butikerna i siffror

Ica Kvantum: 3,7 (3,0)
Ica Maxi: 3,0 (3,3)
Ica Nära: 2,9 (2,9)
Ica Supermarket: 2,5 (2,5)
Totalt: 3,0 (2,9)

Fotnot: Procentsatserna visar utvecklingen i jämförbara butiker i februari jämfört med motsvarande period 2018 (inom parentes januari-februari).
Källa: Ica Gruppen

Ica Gruppens månadsstatistik för februari visar att de nu 1 274 Ica-butikernas omsatte drygt 8,8 miljarder kronor och att den jämförbara försäljningen ökade med 3,0 procent relativt motsvarande månad för drygt ett år sedan.

Ica Kvantum lyckades procentuellt bäst inom Ica – med en tillväxt på 3,7 procent.

Ica Maxi nådde 3,0 procent och Ica Nära 2,9 procent medan Ica Supermarket fick nöja sig med 2,5 procent.

– Konsumenterna har ett fortsatt fokus på ekonomi och valuta för pengarna och Ica Maxi och Ica Kvantum har en stark prisprofil, säger Lars Welin.

Stormarknaderna inom Ica Maxi hade den ackumulerat främsta utvecklingen efter årets två inledande månader på 3,3 procent.

Ica Kvantum var tvåa på 3,0 procent, fjolårets vinnare Ica Nära trea på 2,9 procent och Ica Supermarket fyra på 2,5 procent – också i jämförbara butiker.

Ica Gruppen bedömer att kalendereffekten för februari uppgick till noll procent.

Månadsförsäljningen för mars publiceras 8 april.

Delårsrapporten för första kvartalet offentliggörs 3 maj.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...