Foto: Gint Ivuskans

Icas e-handelssatsning i Baltikum – exporterar den svenska modellen

Ica Gruppen växer inom e-handel när dotterbolaget Rimi Baltic lanserar näthandel mat i början av nästa år. Utrullning väntar sedan i de tre baltiska länderna. ”Det blir marknadens bästa erbjudande”, säger vd Edgar Sesemann.
Text: Lars Welin
Annons:

Rimi Baltic står i startgroparna för att lansera e-handel i Baltikum. De första pilotbutikerna öppnar 2019.

– Vi följer utvecklingen noga i de tre länderna och nu anser vi att tiden är mogen. E-handeln generellt har en snabb tillväxt i Baltikum, säger Edgar Sesemann till Market.

I första skedet handlar det om plock i butik enligt den modell som även finns i Sverige.

– Vi har naturligtvis tagit lärdom av Icas erfarenheter på området och merparten av de system vi kommer att använda är de samma.

E-handeln med mat är i dagsläget mest utbredd i Estland där det finns fyra aktörer på marknaden som erbjuder tjänsten. I Lettland och Litauen finns än så länge bara en aktör.

– Vi kommer att ha ett överlägset kunderbjudande när vi går igång, framhåller Edgar Sesemann.

Var kommer lanseringen att ske?
– Vi har ännu inte bestämt vilken butik det blir, men givetvis blir det i någon av de större städerna.

Vilka leveransalternativ kommer det att bli?
– Vi kommer att ha en kundvänligt alternativ med flera möjligheter att hämta eller få hem sina varor.

Målet är en bredare utrullning av e-handelskonceptet i de tre länderna under 2020.

Edgar Sesemann betonar samtidigt att Rimi Baltic ligger långt framme när det gäller digitaliseringen, bland annat är kedjan först i Litauen med att erbjuda mobilbetalning i butikerna.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...