Foto: Pontus Edman

Ica tar marknad – fler kunder och högre snittköp lyfter jättens försäljning

Ica-butikerna växte mer än marknaden förra året. Nu ger Ica Gruppens vd sin syn på säljframgången. ”Vi har ett starkt helhetserbjudande”, säger Per Strömberg till Market.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Ica Gruppen i siffror

Nettoomsättning: 115 354 (109 408)
Rörelseresultat: 4 498 (5 220)
Nettoresultat: 3 647 (4 145)

Fotnot: Beloppen är i miljoner kronor (2017 inom parentes).

Market berättade i början av januari att Ica-butikernas försäljning steg med 3,5 procent 2018 och det var klart högre än nivån i branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels och analysföretaget HUI:s nystartade index.

Branschens tillväxt mättes till tre procent i den sammanställningen.

– Vi har inte fått SCB:s definitiva siffror men dagligvaruindexet täcker en stor del av marknaden och enligt det har vi tagit marknadsandelar, säger Per Strömberg i sin första kommentar till helårsförsäljningen.

Ica-butikerna lockade enligt Per Strömberg fler kunder och snittköpen var högre än året innan.

– Förklaringen är att vi har ett starkt helhetserbjudande och fria handlare som gör ett bra jobb på sina lokala marknader.

Bokslutskommunikén från Ica Gruppen visar att Ica-butikernas försäljning online steg med 42 procent i fjol och nådde drygt 1,7 miljarder kronor.

E-handelstillväxten var därmed cirka 50 procent högre än i indexet från Svensk Dagligvaruhandel.

– Vi har ett attraktivt erbjudande och befäster platsen som största aktör online, säger Per Strömberg.

Apotek Hjärtat hade ännu ett positivt år med ökad försäljning och högre resultat.

Ica Banken avslutade 2018 starkt och hade vid utgången av året drygt 800 000 kunder.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...