Ica tappade marknad under första kvartalet: ”Gynnades inte av vår butiksstruktur”

Ica-butikerna tappade marknad första kvartalet. Nu ger Ica Gruppens vd sin syn på bakslaget. ”Vi gynnades inte av vår butiksstruktur”, säger vd Per Strömberg.
Annons:
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Market berättade 8 april att Ica-butikernas försäljning steg med 8,2 procent totalt och med 8,0 procent i identiska enheter januari-mars i år jämfört med motsvarande period 2020.

Dagligvaruhandelns index uppgick till 9,1 procent.

– Under den mest intensiva bunkringsfasen (i mars) gynnades vi inte av vår butiksstruktur med en relativt sett stor andel små och medelstora butiker. Det är enligt vår bedömning det främsta skälet till att vi inte nådde upp till samma tillväxt som hela marknaden, säger Per Strömberg i en första kommentar till tappet för Ica.

Apotek Hjärtats försäljning steg med 11,4 procent medan marknaden växte med 11,6 procent.

Online växte med 53 procent jämfört med 48 procent för index.

– E-handelsförsäljningen har ökat mycket kraftigt då fler kunder har handlat online i den rådande situationen.

Ica Gruppens rörelseresultat exklusive jämförelsestörande poster steg med 165 miljoner kronor till 1 310 miljoner kronor.

– Volympåverkan på resultatet var positiv och väsentligt större jämfört med tidigare kvartal och föregående år, säger Per Strömberg.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...