Ica störst – men Synoptik snabbväxaren

Ica är Sveriges reklamjätte, men i detaljhandeln kliver Synoptik fram som snabbväxaren bland annonsörerna. Det visar ny statistik från Sifo.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Matkedjorna köper mest

Investeringar i traditionella medier, miljoner kronor, januari-november 2014, exklusive rabatter, internet och direktreklam efter september).

Listan rankar de störsat detaljhandelsaktörerna under perioden, placering totalt inom parentes.

1: Ica, 969 (1)

2: Coop, 539 (4)

3: Elgiganten, 515 (6)

4: Ikea Sverige, 306 (20)

5: H&M, 298 (21)

6: Mio, 284 (22)

7: Willys, 251 (24)

8: Sova, 235 (27)

9: Bauhaus, 220 (30)

10: Stadium, 216 (32)

Källa: TNS Sifo Reklammätningar

Ica behåller positionen som Sveriges i särklass största annonsör.

Under januari till november i år köpte kedjan reklam för 969 miljoner kronor brutto (innan rabatter, exklusive internet och direktreklam efter september).

Det visar en sammanställning från TNS Sifo Reklammätningar.

Under årets tre första kvartal kliver Synoptik (+83 procent), XXL Sport & vildmark (+69 procent) och Clas Ohlson (+64 procent ) fram som detaljhandelns snabbväxare när det gäller reklaminvesteringar.

Under perioden (januari-september) noteras kraftiga neddragningar i köpen av utrymme i traditionella mediekanaler hos Media Markt (-43 procent), Jula (-16 procent) och Elgiganten (-12 procent).

Förändringssiffrorna ska dock ses mer som indikation på det taktiska agerandet under årets tre första kvartal. Många kedjor kraftsamlar sina reklamsatsningar inför julhandeln och när siffrorna för helåret summerats kan både placeringar och förändringstal ha stuvats om.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...