Foto: Foto: Stefan Jerrevåg

Ica Maxi lyfter – tack vare nätet: ”Online har en väldigt hög tillväxt”

Icas största butiker är stekheta. Lyftet i september: 5,7 procent. ”Online driver försäljningen”, säger handlaren Mårten Tenne till Market.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Ica-butikerna i siffror

  • Ica Maxi: 5,7 procent
  • Ica Supermarket: 2,9 procent
  • Ica Kvantum: 2,5 procent
  • Ica Nära: 2,4 procent

Fotnot: Procentsatserna visar utvecklingen i procent jämförbara butiker i september 2017 jämfört med samma månad 2016.
Källa: Ica Gruppen

Ica Gruppens siffror över Ica-butikernas försäljning i september visar att Ica Maxi hade den överlägset starkaste tillväxten i jämförbara butiker.

Profilen nådde 5,7 procent.

– Vi tryckte på rejält i marknadsföringen och fick bra utväxling på aktiviteterna, säger ordföranden Mårten Tenne som driver Ica Maxi i Nyköping.

100-årsfirandet över hela landet är den kanske främsta förklaringen till framgången förra månaden.

– Alla butiker inom Ica bjöd på tårta och extra kampanjpriser och det verkar som att många hushåll valde att fira och handla hos Ica Maxi.

Hittills i år (januari-september) redovisar Ica Maxi en försäljningsökning på 2,9 procent i jämförbara butiker och det är klart högre än övriga Ica-profiler.

Handlare inom Ica Maxi som Market har pratat med lyfter fram den allt hetare e-handeln som en betydande anledning till framgången.

– Online har en väldigt hög tillväxt i procent i min butik och jag vet att alla de närmare 60 Ica Maxi som erbjuder lösplock också har det, säger Mårten Tenne.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...