Foto: Johan Marklund

Ica gynnas av att fler äter hemma: ”Utvecklingen var starkare än marknaden”

Ica-butikerna har tappat marknadsandelar 2020. Däremot var utvecklingen starkare tredje kvartalet. ”Hushållen äter mer hemma och det gynnar Ica-systemet”, säger vd Per Strömberg.
Annons:
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Svensk Dagligvaruhandels index för årets inledande nio månader visar att försäljningen steg med 7,6 procent.

Ica-butikerna kom upp i 7,2 procent.

– Vår utveckling har i tredje kvartalet varit något starkare än marknaden och den höga tillväxten leder också till en stark resultatutveckling, säger Per Strömberg i sin första kommentar till siffrorna.

Icas ökning juli-september förklaras av att hushållen äter mer hemma.

– Den har varit gynnsam för Ica-systemet men skillnader mellan olika butiker är avsevärd. Butiker med lägen nära Norge och Finland eller i köpcentrum har i många fall upplevt kraftiga försäljningsminskningar.

Dagligvaruhandeln har haft en exceptionell omsättningstillväxt online och Ica ligger i toppen.

Hittills i är uppgår e-handelsökningen till 101 procent jämfört med 79 procent för hela branschen.

–  Den starka ökningen vi har sett av försäljningen av mat på nätet passar väl in i våra planer för de närmaste åren där vårt partnerskap med Ocado gällande utvecklingen av våra e-handelslösningar utgör en vital del. Nu går vi in i en intensiv fas där vi under kommande två år ska ta ett flertal stora och viktiga steg för att skala upp kapacitet och effektivitet i vår e-handel, fortsätter Per Strömberg.

Icas lojalitetsprogram Stammis lanserades i februari och mötte initialt en hel del kritik i främst sociala medier.

Sedan dess har Ica rekryterat 150 000 aktiva stammisar, det totala antalet har nu passerat fem miljoner personer och över 1,5 miljoner betalkort har kopplats till programmet.

– Med ökad identifiering kan vi personalisera våra erbjudanden mer och därmed på ett bättre sätt nå kunderna med rätt erbjudanden, i rätt kanal och till rätt pris. Det är också inom detta område vi lägger ner mycket arbete i flera av de pågående digitaliseringsprojekten som syftar till att ta fram verktyg för att möta våra kunder på ett ännu bättre och mer effektivt sätt.

Ica Gruppens nettoomsättning ökade januari-september med 5,9 procent jämfört med 2019 och justerat för försäljningen av Hemtex var ökningen 6,3 procent.

Rörelsemarginalen exklusive jämförelsestörande poster steg till 4,8 procent (4,6).

– Covid-19 fortsätter att påverka verksamheten över hela linjen och det kommer att dröja innan vi kan lämna pandemins akuta påverkan bakom oss. Givet detta har vi en underliggande stabil och bra utveckling i våra verksamheter och bra framdrift i viktiga utvecklingsprojekt, säger Per Strömberg.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...