Hysterisk bröllopsyra får handeln att hoppas: ”Kan boosta rejält”

I Storbritannien råder värsta bröllopsyran inför årets i särklass största brittiska event, prinsbröllopet. När Prins Harry får sin Meghan Markle är det dags för folkfest. Och det är inte bara gator och torg som smyckats med flaggor och blommor. Den hårt pressade brittiska handeln hoppas att festyran ska boosta shoppingsuget.
Text: Nina Granberg Melin
Annons:

Inför det stundade prinsbröllopet den 19 maj är feststämningen påtaglig på världsberömda shoppinggatorna Oxford och Regent’s street i centrala London. De brittiska flaggorna vajar i vinden. De flesta omslagen i tidningskioskerna pryds av det lyckliga brudparet. Butikerna skyltar med festkläder. Och restaurangerna lockar med speciella bröllopsmenyer.

Helgen till ära får pubarna ha öppet längre och kollektivtrafiken har utökats för att ta hand om alla kalasande britter och turister. Det tillsammans med FA-cup final i fotboll och två extra helgdagar nu i maj tror handeln ska resultera i köpfest.

BRÖLLOPSYRA. Londons shoppinggator är pyntade i rött, vitt och blått inför prinsbröllopet.

– Med rätt väder så kan kombinationen av alla dessa faktorer boosta handeln rejält, menar Sophie Michael, chef för Retail and Wholesale hos analysfirman BDO i en färsk rapport.

Handeln försöker på alla tänkbara sätt slå mynt av bröllopet. Vad sägs om puder med kunga-emblem? Eller en special-edition bröllopsbil från brittiska Mini?

Snabbmatskedjan KFC säljer Wedding-edition Fried Chicken. Berömda mattemplet Fortnum and Mason frestar med både speciellt prinsbubbel och Royal Afternoon-tea.

KÄRLEKS-MINI. Mini Cooper Royal Wedding Edition har många små "kärleksfulla" detaljer. Bland annat projiceras texten "Just Married" på marken då dörrarna öppnas.

Det i särklass största intresset tilldrar sig blivande prinsfrun Meghan Markle. Redan innan hon sagt ja till Prins Harry har hon blivit den förmodligen största fashion-influencern både i Storbritannien och resten av världen. Varje bild på henne analyseras numera i detalj och sprids som en löpeld över världen.

Väskan från Everlane som Meghan bar på ett sportevenemang i höstas sålde slut direkt och 20 000 står på väntelistan. Och jeansen från Mother som hon hade på sig vid samma tillfälle sålde slut på tre dagar. Trafiken till märket webbsida ökade med mer än 200% och Google-sökningar sköt också i höjden.

SPALTKILOMETER. Bröllopet är hårdbevakat i alla typer av medier. Modehandeln hoppas att Meghan Markle ska öka intresset för brittiska designers.

Det är inte bara kändis-, modepress och sociala medier som hårdbevakar henne. Även i handel- och ekonomipress har det redan skrivits spaltmeter om ”Meghan-mania”.

Brittisk modeindustri och handel hoppas att hon ska använda sin nyvunna status och position till att promota inhemska designers.

Och alla väntar med spänning på svaret på den just nu största frågan:

Vem designade brudklänningen?

För den lyckligt lottade väntar inte halva kungariket, men väl en garanterad stjärnstatus och uppmärksamhet värd miljontals kronor.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...