Foto: Shutterstock

HUI: Så smittar corona handeln – de branscherna förlorar mest

Världsekonomin smittas snabbt av coronaviruset. Nu skriver HUI ned prognosen för detaljhandeln. ”Kapitaltunga branscher påverkas mest”, säger analytikern Ola Nevander till Market.
Annons:
Text: Thomas Ohlén
Annons:

HUI:s prognosmakare spår i 2020 års första konjunkturbedömning att svensk detaljhandel kommer att påverkas starkt negativt till följd av det coronavirus som just nu sprids snabbt över världen.

Sällanköpshandelns tillväxttakt väntas sjunka till 1,5 procent i löpande priser jämfört med tidigare 2,5 procent.

– Smittspridningen skakar om världen och det ekonomiska läget är självklart extremt ovisst men just i dag känns den här bedömningen rimlig, säger Ola Nevander.

Kapitaltunga delar av detaljhandeln som möbler, hemelektronik och bygg riskerar att drabbas hårdast.

Bakgrunden är bland annat den finansiella oron och kursras på börserna.

– Konsumenterna väntar sannolikt med större inköp när oron på världens börser är så stor och många riskerar att förlora en del av sitt sparkapital. Dessutom har vissa produkter sålt slut i Sverige eftersom företagen inte har lyckats att få leveranser från bland annat de stora produktionsenheterna i Kina.

Möbler och bygg spås växa med bara två procent i löpande priser och hemelektronik med en procent.

Tillväxten för sporthandeln väntas enligt HUI bli obefintlig 2020.

– Sporthandeln har på grund av det milda vintervädret haft en tuff start på året, säger Ola Nevander.

E-handeln växte 2019 med 13 procent och kanalen kan komma att accelerera i början av det här året.

Förklaringen är att hushållen väljer bort varuhus och butiker och i större utsträckning handlar online.

– Krishanteringen med undvikande av sociala kontakter gör att utvecklingen i närtid ser mer positiv ut för e-handeln än den fysiska handeln.

Antalet privata resor har minskat kraftigt den senaste månaden och det kan komma att gynna svensk detaljhandel.

– Minskat utlandsresande ökar svenskars konsumtionsutrymmet för detaljhandelsvaror. Å andra sidan minskar shoppingturismen, påpekar Ola Nevander.

Dagligvarubutikerna svarar för ungefär 40 procent av försäljningen i detaljhandeln och har enligt HUI förutsättningar att klara krisen bäst.

Försäljningen väntas bli oförändrad och växa med tre procent i löpande priser i år.

– Mest sannolika scenariot är att dagligvaruhandeln på det stora hela förblir relativt opåverkad.

Dagligvaruhandelns nyhetstidning Icanyheter har senaste veckorna rapporterat att en hel del konsumenter har bunkrat varor i butikerna.

Det som talar för dagligvaruhandeln är att besöken på restauranger väntas minska ytterligare på grund av virusutbrottet.

– Bedömningen är att den konsumtionen till stor del tillfaller dagligvaruhandeln, säger Ola Nevander.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...