Foto: Shutterstock

Hotet om ”no deal” skrämmer de brittiska konsumenterna – håller hårdare i plånboken

Oron bland brittiska konsumenter inför brexit den 31 oktober slår nu hårt mot detaljhandeln. September blev detaljhandelns sämsta försäljningsmånad sedan mitten av 90-talet.
Annons:
Text: Susan Berzelius
Annons:

Med bara tre veckor kvar till Storbritanniens utträde ur EU och hotet om en ”hård” brexit är oron i den brittiska handeln stor.

British Retail Consortium, BRC, redovisar i dag försäljningssiffror för perioden 25 augusti till 28 september. Totalt minskade omsättningen i detaljhandeln med 1,7 procent i jämförbara enheter vilket är att jämföra med ett tapp på 0,2 procent i september 2018 och därmed är den gångna månaden den sämsta september sedan 1995.

Siffrorna för online-handel är om möjligt ännu värre. Non food-försäljningen ökade med mycket blygsamma 0,7 procent, den sämsta siffran som någonsin noterats för näthandel och jämfört med samma period förra året, +5,4 procent, ett riktigt ras.

– Med tanke på hotet om en ”no-deal” är det inte konstigt att konsumenternas inköpsbeslut påverkas, säger BRC:s vd Helen Dickinson.

– Konsumenterna håller igen på allt som inte är livsnödvändigt och nu krävs tydliga besked från våra beslutsfattare om vad som väntar handelsmässigt med våra närmaste grannar. Det är helt avgörande att vi inte lämnar EU utan ett avtal.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...