Höstens shopping fryser inne i väntan på Black Friday: ”Vanligt beteende”

Black Friday förändrar detaljhandelns försäljning. Hushållen handlar antingen senare – eller tidigare. ”Ett vanligt beteende när priser faller”, säger HUI:s vice vd Emma Hernell till Market.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

USA-inspirerade shoppinghögtiden Black Friday har de senaste åren blivit extremt stor i Sverige och många andra europeiska länder.

Detaljhandelns kampanjtryck intensifieras rejält.

Och hushållen skyndar till nätet – eller butikerna.

– Pris får många konsumenter att agera, säger Emma Hernell om Black Fridays växande påverkan.

Black Friday inträffar i år 23 november och har delvis justerat tidpunkterna för när under året som hushållen shoppar.

En del av de inköp som tidigare gjordes i september och oktober skjuts i stället fram till slutet av november.

– Det är ett vanligt beteende när priser sänks. Det får hushållen att vänta med att konsumera.

Fenomenet blir liknande men omvänt tidsmässigt när det gäller den för många delbranscher så viktiga julhandeln i december.

Då tidigareläggs inköpen till november och Black Friday.

– Decemberförsäljningen väger inte lika tungt längre för detaljhandeln. Om konsumenterna vet vad de ska handla i julklapp gör de det på Black Friday, konstaterar Emma Hernell.

HUI presenterar sin julhandelsprognos över försäljningen i december nu på onsdag 7 november.

Emma Hernell vill inte avslöja vad HUI spår i år.

– Men det är klart att vi tar hänsyn till att julhandel börjar redan i november.

Black Friday har ofta setts som ett omfattande hot för allt fler ekonomiskt pressade detaljister.

– Ständiga reor kan vara ett lönsamhetsproblem men behöver inte vara det. Det beror bland annat på hur handlarna jobbar med sina prisnedsättningar. Många säljer ett överskottslager från tidigare säsonger just på Black Friday. Andra butiker anpassar utbudet av varor och tar fram särskilda sortiment för reorna, säger Emma Hernell.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...