Foto: Shutterstock

Hornbach redo att gasa – tack vare nytt koncept: ”Ökar möjligheterna”

Med ett nytt koncept anpassat för medelstora städer ser Hornbach möjlighet att växa i Sverige. ”Jag räknar med at vi kommer att öppna minst ett nytt varuhus per år”, säger marknadschefen Andreas Larsson.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

2003 klev tyska Hornbach in i Sverige genom att öppna ett varuhus i Göteborg. Sedan dess har det bara tillkommit fyra enheter, fram tills nu.

I höst öppnar kedjan i Borås och 2019 i Kristianstad. Nästa år påbörjas även bygget av ett varuhus i Trollhättan. 

– Tidigare har vi öppnat byggvaruhus i de största städerna men nu har vi tagit fram ett varuhuskoncept som är anpassat för medelstora städer i Sverige, säger Andreas Larsson till Market. 

Först ut med det nya konceptet är just varuhuset i Borås. Det blir 8 500 kvadratmeter stort vilket ska jämföras med de runt 20 000 kvadratmeter stora enheterna som Hornbach byggt tidigare i Sverige. I Kristianstad blir ytan 10 000 kvadratmeter. 

– Med vårt nya koncept ökar helt klart möjligheten för etableringar och därmed även etableringstakten. Så jag räknar med att vi kommer att öppna minst ett nytt varuhus per år den närmaste tiden framöver, säger Andreas Larsson utan att vilja fixera vid någon siffra. 

Förutom en ökad fysisk närvaro lanserade Hornbach e-handel i Sverige i oktober förra året. 

– E-handelssatsningen har tagit emot mycket väl av våra kunder och har redan blivit en viktig del av vår försäljning. 

Förra räkenskapsåret, som tog slut sista februari 2017, gjorde kedjan en rörelseförlust på 15,3 miljoner kronor i Sverige och omsättningen sjönk. 

– Att vi i höstas kom igång med vår e-handel och därmed kan visa upp vårt sortiment på webben, visar sig nu i årets försäljning genom både positiva försäljningssiffror i våra byggvaruhus samt ökat antal kunder, säger Andreas Larsson. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...