Hon tar ton för modigt ledarskap: ”Medarbetaren ska skina starkare än jag”

INFÖR RETAIL AWARDS 2020– ÅRETS RETAILLEDARE. Dagens ledare måste kunna ge medarbetarna ett större perspektiv och hjälpa var och en att hitta sitt eget varför, drivkraften för att gå till jobbet och göra storverk. ”Det handlar om att lyfta blicken”, säger Carina Myrvang, som själv prisats som innovativ ledare.
Annons:
Text: Marie Hillblom
Annons:

Nominera till årets retailledare

Årets retailledare kan konsten att skapa motivation och en bra arbetsmiljö för sina medarbetare, så att man tillsammans kan få företaget att må bra och växa.
Läs mer om kriterierna och anmäl ditt bidrag på
www.retailawards.se.
Sista anmälningsdag är 31 januari.

Carina Myrvang är enhetschef inom arbetsmarknadsförvaltningen i Stockholms Stad, chef för två jobbtorg, det i Skärholmen och det i Farsta.

– Jobbtorg arbetar med att matcha och stötta personer som står långt från arbetsmarknaden och som uppbär försörjningsstöd. Vårt uppdrag är att se till att de blir självförsörjande genom arbete eller studier, förklarar Carina Myrvang som brinner för arbetsmarknadsfrågor.

– Arbetsmarknadsfrågor berör oss alla och finns inom så många av samhällets utmaningar.

Det handlar både om individens rätt och skyldighet till arbete, som ger förutsättningar för att vara en aktiv invånare i samhället, till att få arbetsmarknaden och samhällsfunktioner att fungera i form av tillräckliga resurser.

– Vi bidrar till att få samhället att fungera, få individen att fungera, få en egen försörjning, och till att företag kan få kompetent personal.

2018 utsågs Carina Myrvang till Årets innovativa ledare av fackförbundet Ledarna och Tidningen Chef. Själv tror hon att en av styrkorna i hennes ledarskap är medarbetarnas känsla av att hon inger trygghet och mod som inspirerar.

– Och så är jag transparent, jobbar mycket med återkoppling och utvärdering. Jag vill att alla ska vara med, säger hon, väl medveten om att alla kanske inte vill vara med från början.

Vad utmärker en god ledare inom handeln?

Katarina Nordin, marketing manager, Nordics and Baltics, Adyen:

– Bra ledare gör just det – leder. De får med sig alla i organisationen och skapar resultat genom att låta andra ta ansvar och finns till hands när det behövs. Men det betyder inte att det enbart finns en mall för gott ledarskap.
– Vi på Adyen använder oss av vad vi kallar för ”formulan” för att alla ska kunna vara bra ledare, oavsett vilken roll de har. Man använder varandra för att bolla sina idéer. Man gömmer sig inte bakom e-post utan tar samtal ansikte mot ansikte eller över telefon. Man gör hållbara val, både när det kommer till miljö och hur man bygger ett team.
– Hur gör Årets retailledare? Vi hoppas att du som är ledare och läser detta nominerar dig själv eller andra på Retailawards.se.

– Det finns alltid ett motstånd. Men jag jobbar mycket med att få människor att våga pröva och är beredd att utvärdera och backa. Då blir människor trygga och vågar, vi vågar ett litet steg tillsammans.

Hennes metod bygger på tre frågor: varför, vad och hur.

– Varför är jag på jobbet? Vi måste veta vårt eget varför, allra helst i dag när människor ofta identifierar sig med jobbet. Man går inte bara dit för att få lön, utan vill känna en tillhörighet. Jag fick mitt varför i FN:s globala hållbarhetsmål 2030, jag vet att jag bidrar till ett globalt hållbarhetsarbete genom mitt jobb.

FN:s globala hållbarhetsmål handlar bland annat om att utrota fattigdom, skapa anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt.

Hur är en modern ledare?
– En modern ledare kan förankra uppdraget i samhället, ge en känsla av att vara en del av en helhet och peka ut en riktning som gör skillnad. Man behöver mod att lyfta det som är viktigt, mod att utmana gamla kulturer, vara värderingsstyrd och stå för goda värderingar. Det ger eko i rekryteringssammanhang.

– Ledaren ska ju skapa förutsättningar för medarbetarna att utföra jobbet på bästa sätt. Det kräver prestigelöshet. Medarbetaren ska skina starkare än jag. Då når man bra resultat, oavsett bransch. Man kan inte få någon att prestera bättre genom att visa på de röda siffrorna utan genom att skapa engagemang.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...