Foto: Shutterstock

Holland & Barrett sänker expansionstakten i Sverige: ”Ganska kräsna”

Brittiska hälsokedjan Holland & Barrett har gjort grovjobbet för att växa i Norden. ”Mycket av det vi gjort syns inte utåt än”, säger Sverige-vd:n Daniel Tadic som räknar med lönsamhet inom några år.
Annons:
Text: Helen Preutz
Annons:

När Market talade med kedjans förre vd Rikard Furusten för ett år sedan räknade han med att öppna tio nya butiker under året.

Sedan årsskiftet har tre butiker öppnats i Sverige och nya vd:n Daniel Tadic, som sedan januari i år leder kedjans svenska verksamhet, svävar på målet kring butiksexpansionen.

– Vi har valt att sakta ner processen för att invänta förbättringar av konceptet i Storbritannien, säger han och tillägger att kedjan självfallet har stora tillväxtplaner.

Men det är inte antalet butiker som är det viktigaste, utan läget, säger han.

– Vi har varit ganska kräsna vad gäller lägen. Vi tror stenhårt på att fysiska butiker har en framtid - men i det moderna formatet.

Enligt det senaste bokslutet som avser perioden 2017-09-01 – 2018-09-30 omsatte kedjans svenska verksamhet 61,8 miljoner kronor. Det är en ökning från 53,3 miljoner kronor föregående räkenskapsår.

Rörelseförlusten uppgick samtidigt till 19,1 miljoner kronor jämfört med rörelsevinsten på 1,0 miljon kronor året före.

Förlusterna hänger samman med konsolideringar och förvärv som gjordes under perioden, däribland uppköpet av familjeföretaget Hälsa för alla, säger han.

– Vi kommer att göra en förlust framöver som är enligt plan. Det är naturligt när man etablerar sig på en ny marknad att man har en ganska så lång raksträcka framför sig. Självklart räknar vi med att vara lönsamma inom några år, säger Daniel Tadic.

Arbetet med att etablera sig i Norden fortskrider enligt plan, intygar han.

– Vi jobbar intensivt men mycket av det vi gjort syns inte utåt än. Vi har landat teamet och ser över vilka vi ska vara i Sverige.

Kedjan vars moderbolag ligger i Storbritannien ska bevara sina kärnvärden medan konceptet anpassas till Skandinavien.

– Målet är att vara tillgängliga för större delen av Sveriges befolkning både fysiskt och online, säger Daniel Tadic.

Arbetet med att utveckla en ny e-handelsplattform pågår och väntas bli klart till årsskiftet. Plattformen kommer att fungera internationellt och ge stordriftsfördelar, säger han.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...