Högre konvertering och snittköp räddade Ur & Penn: ”Ökade något”

Ur & Penn redovisade en svag försäljningsökning under det senaste räkenskapsåret. ”Det drivs framför allt av högre konvertering och högre snittköp”, säger vd Abed Al Saffar.
Text: Daniel Norman
Annons:

Ur & Penn omsatte 385 miljoner kronor under det brutna räkenskapsåret som tog slut 30 april.

En tillväxt på 0,6 procent.

– Försäljningen ökade något i Sverige och Finland, drivet av framför allt högre konvertering och högre snittköp, säger Abed Al Saffar till Market.

Under året öppnades få nya butiker.

– För oss var 2017 slutet på ett två år långt projekt för att sätta vårt nya koncept, sortiment och arbetssätt, säger Abed Al Saffar.

Vid verksamhetsårets slut hade kedjan 96 butiker, inklusive e-handeln.

Rörelseresultatet landade på 7,1 miljoner kronor.

– Den verkliga prestationen för Sverige landade på 31 miljoner kronor vilket är i linje med året innan. Redovisningstekniskt lägger vi in både koncernkostnader och andra justeringar i årsredovisningens rörelseresultat vilket gör att det blir lite missvisande, säger Abed Al Saffar.

Bakom resultatet ligger en starkare lönsamheten i grundaffären till följd av högre produktmarginaler och strikt kostnadskontroll, berättar han.

– Sedan tyngs resultatet lite av investeringar i nya IT-system.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...