Högre försäljning – och ökad vinst för Gekås förra året: ”Fantastiskt bra”

Ett sviktande 2017 byts mot ännu ett år av tillväxt – så ser det ut när lågprisvaruhuset Gekås kommer med bokslutet för 2018. Bakom den ökade försäljningen: Längre öppettider och ännu mer yta för lågprishandel.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Efter ett, med Gekåsmått mätt, svagt 2017, redovisar lågprisvaruhuset en ökad försäljning på 200 miljoner kronor.

Omsättningen för 2018 slutade på 5,4 miljarder kronor.

- Fantastiskt bra att vända till en positiv tillväxt igen, konstaterar koncern-vd Boris Lennerhov, för Hallands Nyheter.

Också vinsten ökade under fjolåret – från 339 miljoner kronor till 354 miljoner kronor.

För Hallands Nyheter pekar Boris Lennerhov på flera åtgärder som han menar ligger bakom lyftet:

Längre öppettider på fredagar och lördagar, en utökad butiksyta och ett positivt resultat för flera avdelningar på det stora varuhuset i Ullared.

- Många saker spelar in och ytterst handlar det om hur många kunder som vill komma hit och hur mycket de handlar för. 2018 handlade kunderna lite mer. Vi har också köpt in större kundvagnar, vilket syns på snittköpet, för när en vagn är full går det inte att fylla på mer, säger Boris Lennerhov till tidningen.

Det faktum att Gekås visade tillväxt igen gjorde att personalens årsbonus togs tillbaka. Den här gången innebar det 15 000 kronor extra på en heltidstjänst. 2017 uteblev bonusen.

Market har sökt Boris Lennerhov för en kommentar.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...