Foto: Daniel Norman

H&M:s nya testbutik låter kunderna betala i provrummet: ”Uppskattat”

H&M fortsätter att testa nya lösningar. Nu har butiken i Västermalmsgallerian i Stockholm byggs om. ”Vi tittar på hur en mer personlig upplevelse påverkar kunden”, säger presskontakt Amanda Larsson.
Text: Daniel Norman
Annons:

H&M:s butik i Västermalmsgallerian i Stockholm har byggts om.

– Vi jobbar kontinuerligt med att utveckla och testa nya lösningar i butik. Här tittar vi på hur en mer personlig upplevelse påverkar kunden. Testet vi gör syftar till att utvärdera hur ett kundanpassat sortiment kan föra med sig en större kundnöjdhet, säger Amanda Larsson till Market.

H&M har analyserat beteendet hos sina lojala kunder i området, både hur de handlar i fysisk butik och online. Detta har varit vägledande när butiken har byggts upp.

– Grunden är att sortimentet i butiken är lokalanpassat, vilket i sig är en stor skillnad för kunden. Vi har dessutom uppdaterat butikens layout för att matcha sortimentet, och vi har även ändrat viss inredning och belysning, säger Amanda Larsson.

Sortimentet i butiken är lokalanpassat.

Utbudet har utvidgats med sådant ur H&M:s breda sortiment som butiken inte sålt tidigare, till exempel heminredning.

En nyhet är att kunderna erbjuds skippa kassakön för att i stället betala direkt i provrummet.

– För att förbättra shoppingupplevelsen och minimera tiden man som kund eventuellt behöver stå i kö, har vi placerat en kassa i anslutning till provrummet. Lösningen har vist sig vara mycket uppskattade, bland såväl medarbetare som kunder, säger Amanda Larsson.

I uppbyggnad påminner butiken om den i gallerian Fältöversten, i Stockholm, där kedjan också testar nytt koncept.

– De lärdomar vi får från testarna kommer sedan delas globalt och implementeras i olika delar av vår verksamhet om de visar sig vara framgångsrika, säger Amanda Larsson.

Nya delar av H&M:s breda sortiment erbjuds i butiken.
Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...