Foto: Shutterstock

H&M:s miljardförlust efter försäljningsraset: ”Omöjligt att kompensera”

Den halverade försäljningen slog mot resultatet. H&M-gruppen redovisar en rörelseförlust på 6,1 miljarder kronor. ”Trots att vi har genomfört snabba och kraftfulla åtgärder var det omöjligt att kompensera för nedgången”, säger vd Helena Helmersson.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

H&M omsatte 28 664 miljoner kronor under det andra kvartalet på gruppens brutna räkenskapsår, mars–maj.

Ett tapp på 50 procent jämfört med samma kvartal för ett år sedan.

Verksamheten påverkades kraftigt att covid-19.

– Under det andra kvartalet var som mest cirka 80 procent av våra butiker stängda och på de marknader där butikerna var öppna var efterfrågan starkt dämpad. Trots att vi har genomfört snabba och kraftfulla åtgärder som minskade kostnaderna avsevärt, var det omöjligt att kompensera för en försäljningsnedgång om 50 procent, och kvartalet slutade, som vi tidigare kommunicerat, med en förlust, säger vd Helena Helmersson i en kommentar.

Rörelseförlusten landade på 6 188 miljoner kronor, vilket ska jämföras med ett resultat på 5 935 miljoner kronor för samma period ett år tidigare.

Gruppen har sett över varuinköp, investeringar, hyror, bemanning och finansiering för att kapa kostnader.

– Vi fortsätter att anpassa kostnaderna för att motverka covid-19-situationens negativa påverkan, säger Helena Helmersson.

Ett förändrat kundbeteende har också gjort att H&M ökat takten vad gäller digitaliseringen av varuförsörjningen och organisationen.

– När majoriteten av butikerna var tillfälligt stängda under det andra kvartalet, fokuserade vi på att styra om produktflödet till den digitala handeln, som hela tiden varit öppen på nästan alla våra onlinemarknader, säger Helena Helmersson.

Tillväxten online var 36 procent under kvartalet.

Det medför också att fler fysiska butiker kommer att stängas under året samtidigt som H&M-gruppen planerar för färre öppningar. Sammantaget väntas butiksnätet minska med 40 enheter under 2020 när drygt 170 butiker stängs permanent och 130 nya öppnas.

Trots utmaningarna konstaterar H&M-gruppen i rapporten att likviditeten fortsatt är god.

– Innan pandemin slog till hade vi en stark utveckling, ett resultat av många års långsiktiga investeringar för att skapa det bästa erbjudandet för våra kunder och möta det digitala skiftet i branschen. Detta, i kombination med att vi agerat snabbt för att motverka de negativa effekterna av covid-19 och att vi accelererar omställningen av H&M-gruppen, gör mig övertygad om att vi kommer stärkta ur den kris som nu råder, säger Helena Helmersson.

Hon flaggar för en ökad  mängd prisnedsättningar under det tredje kvartalet då det finns ett överbud av vårprodukter på marknaden.

Under starten på tredje kvartalet, 1–25 juni, har H&M-gruppens försäljning sjunkit med 25 procent mätt i lokala valutor, jämfört med samma period i fjol.

Sju procent av gruppens totala antalet butiker är fortfarande tillfälligt stängda.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...