Foto: Foto: Shutterstock

H&M:s jättesatsning – investerar mer online än i butikerna: ”Mycket positivt”

H&M ökar sina digitala satsningar rejält i år. Online får 56 procent av investeringarna. ”Utvecklingen är mycket positiv”, säger finansdirektören Jyrki Tervonen.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

H&M berättade tidigare i dag att gruppens e-handelsförsäljning uppgick till 29 miljarder kronor räkenskapsåret som slutade i november 2017.

Beloppet motsvarar 12,5 procent av omsättningen.

Och kanalen står för 22,6 procent av lönsamheten.

– Online utvecklas positivt och därför ökar vi de digitala investeringarna, säger Jyrki Tervonen på kapitalmarknadsdagen på Cirkus i Stockholm. 

I år planerar H&M att lägga 56 procent av sina investeringar på online.

Pengarna går bland annat till fyra helautomatiserade lager i världen.

– Vi reducerar ledtiderna med 80 procent och kunderna kan få sina beställningar betydligt snabbare.

H&M:s prognos är att online växer med minst 25 procent i år och ännu mer från 2019 och framåt.

E-handeln väntas omsätta 75 miljarder kronor 2019.

– Skiftet från fysiska butiker till online fortsätter i snabb takt, deklarerar Jyrki Tervonen och tillägger att nya onlinebutiker har en pay back-tid på mellan tre och tolv månader jämfört med i snitt 17 månader för fysiska butiker.

Samtidigt minskar H&M-gruppen sina investeringar i butiksnätet från 55 procent till 44 procent det här räkenskapsåret.

Satsningarna koncentreras till växande marknader och nya sådana: Indien, Mexiko, Förenade Arabemiraten och Saudiarabien.

– Vi kommer att öppna fler butiker men inte i samma takt, säger vd Karl-Johan Persson.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...