Foto: Foto: Kalle Östgren

H&M:s framtid: Här är Karl-Johan Perssons fyra nyckelområden

H&M:s vd ska öka farten genom vassare fysiska butiker, samarbete med kinesiska Alibaba – och med två nya, hemliga affärsområden. ”Det är en turbulent tid”, säger han till Market.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Dagens redovisning av H&M:s resultat för helåret 2017 präglades av lika delar dämpat krismedvetande som presentation av strategierna som ska leda modejätten framåt.
Under sin dragning konstaterade vd Karl-Johan Persson och ir-chefen Nils Vinge att det varit ett motigt år för modejätten.

– Marknaden står mitt i en snabb förändring med nya köpbeteenden. Det är en helt annan värld i dag än för tio år sedan och många har det tufft. Försäljningsutvecklingen under 2017 har varit en besvikelse, klart under vår egen och marknadens förväntningar. Vi har gjort misstag och 2017 har varit ett lärorikt år.

Men Karl-Johan Persson vänder sig mot bilden att H&M ligger efter digitalt och att den största förklaringen till den svaga säljutvecklingen finns online.

– Den digitala affären utvecklas positivt, det som inte gått bra är försäljningen i jämförbara fysiska butiker. Här måste vi förbättra köpupplevelsen, öka takten och bli ännu mer relevanta.
 

H&M:s vd Karl-Johan Persson.

Karl-Johan Persson ringar in fyra huvudområden som ska få fart på säljtillväxten:

  • Öka farten på nätet. H&M investerar stort i att utveckla e-handeln genom mer lättshoppade nätbutiker, snabbare leveranser och fortsatta samarbeten med nätvaruhus som Zalando.
    – Vi kommer också att starta samarbete med kinesiska, Alibaba-ägda T-Mall under februari.
  • Översyn av butiksnätet. H&M står mitt i en översyn av sina totalt cirka 4 000 butiker i världen. Under 2018 kommer cirka 390 nya butiker att öppnas samtidigt som 170 beräknas stänga, vilket ger ett nettotillskott på cirka 220 butiker. Kedjan accelererar sin optimering av butiksnätet och snittytorna kan komma att krympa under 2018.
  • Ny teknik. Kedjan satsar på stora teknikinvesteringar, bland annat i AI (där flera pilotprojekt pågår), molntjänster, RFID och mer skalbara och stabila interna plattformar.
  • Nya koncept. H&M har flera nya satsningar i röret, bland annat outletkonceptet Afound.
    – Vi har också två helt nya affärsområden på gång. Det är mycket spännande och vi kommer att kunna berätta mer om detta senare i år, förmodligen under sommaren, säger Karl-Johan Persson.

Vilka tre enskilda åtgärder ringar du in som de allra viktigaste?
– Sortimentet i de fysiska H&M-butikerna, utvecklingen av vår onlineaffär och att möta de nya köpmönstren, ”det nya normala”. Traditionella butiker är inte irrelevanta, sju av tio millennials handlar fortfarande i fysiska butiker, säger H&M:s vd till Market.
 

Nils Vinge, ansvarig för H&M:s investor relations.

Nils Vinge, ansvarig för H&M:s investor relations, bekräftar att presentationens fokus på fysiska handeln i förlängningen handlar om att butikerna måste bli vassare för att få fart på kedjans omnikanalmodell.

– Vi ska knyta ihop nätet med ännu mer flexibla och skräddarsydda sortiment i de lokala butikerna. Vi ska bli bättre på den sömlösa shoppingupplevelsen, säger han till Market.

Hur övertygade är ni om en vändning under 2018?
– Vändning känns inte som rätt ord, vi och hela branschen står mitt i en stor omställning. Vi är långsiktiga och fortsätter investera, precis som vi gjort de senaste tio åren, säger Nils Vinge.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...