Foto: Shutterstock

H&M:s försäljning halverades i mars – kan tvingas säga upp personal

H&M-gruppen ökade försäljningen och förbättrade resultatet avsevärt under det första kvartalet på det brutna räkenskapsåret. Men det var innan coronakrisen bröt ut på allvar. I mars sjönk försäljningen med 46 procent.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

H&M-gruppen ökade försäljningen med åtta procent under det första kvartalet på det brutna räkenskapsåret, december-februari.

Mätt i lokal valuta var tillväxten fem procent.

– Vårt resultat mer än fördubblades i första kvartalet. Den kraftiga vinstökningen är resultatet av ett väl uppskattat sortiment, säger vd Helena Helmersson i en kommentar.

Resultatet, efter finansiella poster, blev 2,5 miljarder kronor, vilket ska jämföras med ett resultat på strax över miljarden samma period ett år tidigare.

Efter första kvartalets slut har utvecklingen varit desto dystrare.

Coronakrisen slår hårt mot modejätten som tappade 46 procent i försäljning i mars, jämfört med samma månad i fjol.

31 mars var 3 778 av H&M-gruppens 5 065 butiker stängda på 54 marknader.

– För varje dag som vi behöver hålla butiker stängda blir läget alltmer utmanande. Vi har därför infört en rad kraftfulla åtgärder bland annat rörande inköp, investeringar, hyror och bemanning. Alla delar av verksamheten omfattas och samtliga kostnader gås igenom, säger Helena Helmersson.

Som Market kunde berätta i går kan tiotusentals av H&M:s anställda världen över beröras av korttidspermitteringar.

– Vi ser också över behovet av eventuella uppsägningar. För ledande befattningshavare införs temporära lönesänkningar om 20 procent, säger Helena Helmersson.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...