H&M tar marknadsandelar – när modehandeln är pressad: ”Ökad fullprisförsäljning”

H&M ökade försäljningen med elva procent under senaste kvartalet. ”Vi hade en bra försäljningsutveckling på de flesta marknader”, säger vd Karl-Johan Persson. I Sverige tog modekoncernen marknadsandelar.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

H&M-gruppen omsatte 57 miljarder kronor under det andra kvartalet på det brutna räkenskapsåret, mars–maj.

Det ger en tillväxt på elva procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol, sex procent mätt i lokala valutor.

– H&M-gruppen fortsätter att öka fullprisförsäljningen, minska prisnedsättningarna och öka marknadsandelarna, vilket visar att kunden uppskattar våra kollektioner och de förbättringar vi gör i sortimentet, säger Karl-Johan Persson i en kommentar.

Han konstaterar att koncernen har en bra försäljningsutveckling på de flesta av de marknader där den är verksam.

Alla bäst gick det i Indien där tillväxten var 39 procent. I USA ökade försäljningen med 17 procent, Mexico 25 procent, Ryssland 19 procent och Polen 11 procent. Allt mätt i lokala valutor.

– Även i Storbritannien och Sverige växte vi och tog marknadsandelar trots tuffa marknadsförhållanden, säger Karl-Johan Persson.

I Sverige ökade försäljningen med fem procent.

Onlineaffären fortsätter att växa. Tillväxten under kvartalet var 27 procent (20 procent mätt i lokala valutor) under kvartalet jämfört med samma period i fjol.

– Genom att fortsätta att integrera våra fysiska och digitala kanaler gör vi shoppingupplevelsen inspirerande, enkel och bekväm för kunderna överallt där vi mäter dem. Detta och andra omfattande satsningar driver kostnader på kort sikt, konstaterar Karl-Johan Persson.

H&M-gruppen redovisar ett rörelseresultat på 5,935 miljarder kronor, vilket är något lägre än för ett år sedan då resultatet blev 6,007 miljarder kronor.

– Även om kostnaderna för koncernens satsningar har dämpat lönsamheten bedömer bolaget att satsningarna successivt kommer att bidra till ökad lönsamhet för H&M-gruppen, säger Karl-Johan Persson.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...