H&M stänger butiker på fler marknader – och agerar för att lindra effekten av corona

H&M-gruppen ökade försäljning med åtta procent under det senaste kvartalet på det brutna räkenskapsåret. Från slutet av januari har koncernen påverkats negativt av coronavirusets spridning, framför allt i Kina. Nu agerar kedjan för att lindra effekterna.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

H&M-gruppen omsatte 54,9 miljarder kronor under det första kvartalet på det brutna räkenskapsåret, december–februari. Det innebär en tillväxt med en procent, i lokala valutor ökade omsättningen med fem procent.

Under den senare delen av kvartalet, från slutet av januari och framåt, har koncernens emellertid påverkats negativt av coronavirusets spridning, framför allt i Kina.

Försäljningen i Kina steg med 24 procent perioden 1 december till 23 januari. Från 24 januari och fram till periodens slut sjönk omsättningen med 24 procent. Som mest höll H&M-gruppen 334 av sina 518 butiker stängda under februari månad. Det påverkade givetvis utvecklingen.

Coronavirusets spridning fortsätter att påverka utvecklingen i mars, nu handlar det emellertid om Europa.

Alla butiker i Italien är stängda, under helgen har även samtliga butiker i Polen, Spanien, Tjeckien, Bulgarien, Belgien och Frankrike stängt. Även i Grekland har H&M-gruppen delvis stängt.

Från och med i dag Österrike Luxemburg, Bosnien-Hercegovina, Slovenien och Kazakstan.

Online håller H&M emellertid fortfarande öppet på alla marknader.

Inom H&M-gruppen ser man nu över de negativa konsekvenser som coronasituationen får för bolaget. Fokus ligger på de anställdas och kundernas säkerhet.

Förändringsarbetet fortsätter med full kraft. Men samtliga aktiviteter som genomförs utvärderas nu från ett kostnads- och riskperspektiv för att lindra de negativa ekonomiska aspekterna som viruset fått på verksamheten.

Mer information om det kommer att lämnas i samband med att kvartalsrapporten presenteras 3 april.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...