H&M ska ställa om snabbare – ökar digitaliseringen och stänger fler butiker

Ett förändrat kundbeteende får H&M-gruppen att öka takten på sitt förändringsarbete. ”Vi ökar de digitala satsningarna, accelererar butikskonsolideringen och gör kanalerna alltmer integrerade”, säger vd Helen Helmersson. Nästa år avvecklas 350 butiker.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

H&M-gruppen omsatte 50 870 miljoner kronor under det tredje kvartalet på det brutna räkenskapsåret.

Mätt i lokala valutor innebar det ett tapp på 16 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

Situationen med coronapandemin har fortsatt påverka gruppens verksamhet. I början av kvartalet var 900 av koncernens drygt 5 000 butiker tillfälligt stängda.

Samtidigt var tappet lägre än föregående kvartal. I september var försäljningen ”bara” fem procent lägre än samma månad förra året.

– Väl uppskattade kollektioner i kombination med snabba, kraftfulla åtgärder gör att vår återhämtning går bättre än väntat. Vi har en stark, lönsam onlinetillväxt och allt fler butiker har kunnat öppna igen, säger Helena Helmersson i en kommentar.

Rörelseresultatet för perioden landar på 2 700 miljoner kronor.

– Med mer fullprisförsäljning än väntat och en stark kostnadskontroll återvände vi till vinst redan i det tredje kvartalet. Våra team runt om i världen har gjort ett fantastiskt arbete. Även om utmaningarna är långt ifrån över bedömer vi att vi har lagt det värsta bakom oss och ser goda förutsättningar att komma stärkta ur krisen, säger Helena Helmersson.

Hon berättar att ett förändrat kundbeteende under pandemin gör att H&M nu accelererar sitt förändringsarbete ytterligare.

– Vi ökar de digitala satsningarna, accelererar butikskonsolideringen och gör kanalerna alltmer integrerade.

Koncernen flaggar för att 350 butiker ska stängas under 2021. H&M-gruppen har rätt att omförhandla en fjärdedel av sina butikskontrakt varje år. Samtidigt planeras för 100 nyöppningar vilket ger en nettominskning på 250.

Redan i år kommer tio fler butiker än vad som tidigare kommunicerats ha stängt. Totalt blir det 180  samtidigt som 130 nya har öppnats vilket ger en nettominskning på 50.

– För att säkerställa att våra erbjudanden är relevanta för kunderna och för att kunna öka tillgängligheten i alla kanaler, kommer snabbhet och flexibilitet att bli ännu viktigare framöver, framför allt i varuförsörjningskedjan, säger Helena Helmersson.

Hon lyfter också fram hållbarheten som en viktig aspekt för ett framtida lönsamt H&M.

– Efterfrågan på prisvärda, hållbara produkter väntas öka i spåren av pandemin, vilket vårt kunderbjudande är väl positionerat för. Tillsammans med vårt accelererade förändringsarbete kommer detta att stärka vår motståndskraft och bidra till en långsiktig lönsam tillväxt för H&M-gruppen.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...