H&M-ordförandens ärliga ursäkt – och löfte: ”Ska bli mer öppna”

H&M har fått kritik för att ha varit för hemliga. Nu lovar ordföranden betydligt mer öppenhet. ”Vi inser behovet av transparens”, säger Stefan Persson.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

H&M-gruppens försäljning motsvarade inte marknadens förväntningar senaste verksamhetsåret och frågetecknen har varit många kring bakgrunden till bakslagen och framtiden.

I dag fick kritikerna en ”ursäkt”.

Informationen har varit bristfällig.

– Vi är medvetna om att det funnits osäkerhet kring H&M och att vi inte har varit tillräcklig transparenta och därför vill vi berätta om läget och korrigera en del missförstånd, säger Stefan Persson till tonerna av dånande rockmusik på koncernens första kapitalmarknadsdag sedan grundandet 1947.

Förklaringen till den begränsade informationen handlade enligt ordföranden om kärlek till de nya varumärkena och e-handeln.

– Ambitionen var att de skulle få växa i fred och frodas utan ett kortsiktigt kvartalstänkande men vi har tänkt om.

H&M:s svaga försäljning och rörelseresultat har inte bara varit en besvikelse för marknaden.

Missnöjet är stort – också internt.

– Transformationen av vår bransch har gjort att vi har underpresterat och delvis missat våra mål. Det finns många utmaningar men också möjligheter och jag hoppas att den här dagen ska ge de besked som ni vill ha, säger Stefan Persson till de drygt 300 analytikerna, placerarna och medierepresentanterna i den fullsatta konferenssalen på Cirkus i Stockholm.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...