H&M-ledningen förstärks – ett team ska leda varumärket: ”Saker vi kunnat göra bättre”

Efter att ha upptäckt interna brister. Nu stuvar H&M om i toppen av varumärket. Madeleine Persson, i dag chef för nya affärer, kliver in och bildar ett team med Fredrik Olsson.
Text: Daniel Norman
Annons:

2016 fick H&M, liksom övriga varumärken inom koncernen, en egen chef i form av Fredrik Olsson. 

Redan nu möblerar koncernen om i H&M-toppen och plockar in Madeleine Persson, i dag chef för nya affärer, som partner till honom. 

Bakgrunden är att koncernen uppmärksammat internat brister i varumärket, något som bidragit till resultatet de senaste kvartalen inte blivit som förväntat, säger styrelseordförande Stefan Persson i en intervju med Dagens Industri. 

– I omställningen till mer digital försäljning har vi identifierat saker vi hade kunnat göra bättre. Det handlar bland annat om delar inom sortimentssammansättningen och allokering, vi har saknat produkter i sortimentet och haft för mycket av andra, säger Stefan Persson. 

Från och med i morgon, fredag, leds H&M-varumärket av ett team. 

– Vi vidtar direkt åtgärder genom en omorganisation som innebär att vi stärker H&M-varumärkets ledningsteam för att accelerera de nödvändiga förändringar som behöver göras, säger Stefan Persson och fortsätter: 

– Madeleine Persson tar hand om design och inköp, kommunikation och kundupplevelse medan Fredrik Olsson kommer att ta hand om försäljning och drift samt affärsutveckling inom H&M. Madeleine Persson kommer in och tar över de frågor som hon är bra på. Det här är konsekvenser av saker som vi kunde ha gjort bättre. 

Stefan Persson säger till tidningen att de brister som identifierats är besvärande på kort sikt men att det inte är något som påverkar på längre sikt.  

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...