Foto: Shutterstock

H&M-konkurrenten ökade försäljningen under det första halvåret

Zaras ägare, spanska Inditex, ökade försäljningen med tre procent under första halvåret av sitt räkenskapsår. Den jämförbara försäljningen var bättre än så.
Text: Daniel Norman
Annons:

– Det starka första halvåret är ett resultat av solid försäljning och ett operativt arbete, sprunget ur den unika styrkan i gruppen integrerade och hållbara affärsmodell, säger styrelseordförande och vd Pablo Isla i en kommentar. 

Försäljningen steg med tre procent under de inledande sex månaderna på det brutna räkenskapsåret (februari–juli), åtta procent i lokala valutor. Den jämförbara försäljningen steg med fyra procent. 

Rörelseresultatet förbättrade med två procent till 2,343 miljoner euro. 

Inditex fortsätter arbetet med att integrera sina e-handeln med de fysiska butikerna. 2020 ska alla varumärken, förutom Zara bland annat Mazzimo Dutti och Pull & Bear, finnas på nätet. 

31 juli hade Inditex 7 422 butiker på 96 marknader. I 49 av länderna har gruppen även e-handel. 

På måndag får vi veta hur det går för H&M när bolaget presenterar försäljningssiffror för tredje kvartalet på det brutna räkenskapsåret. 

 

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...