H&M går ut starkt – resultatet upp 26 procent

Första kvartalsrapporten är ett styrkebesked från modejätten. Försäljningen ökade rejält och bruttoresultatet tog ett ordentligt kliv uppåt. ”Vi har fått en mycket bra start på 2015”, säger vd Karl-Johan Persson.
Text: Lars Welin
Annons:

H&M:s första kvartal, december 2014 – februari 2015, blev en smakstart på det nya räkenskapsåret. Bruttoresultatet uppgick till 22,2 miljarder kronor, vilket var en ökning med hela 26 procent.

–  Året har som sagt börjat bra för H&M och vi tror starkt på vårt erbjudande, kommenterar Karl-Johan Persson i delårsrapporten.

Försäljningen ökade med 25 procent till 40,3 miljarder kronor under perioden. Ökningen i lokala valutor uppgick till 15 procent. Under perioden 1 – 21 mars 2015 ökade omsättningen med nio procent i lokala valutor.

H&M räknar med att öppna cirka 400 nya butiker under räkenskapsåret 2014-2015. Därtill ska nya onlinemarknader öppnas i nio länder under året, bland annat i Polen, Belgien och Schweiz.

– Det är mycket viktigt att hela tiden möta kundernas behov och shoppingmönster i den snabba digitalisering som sker inom detaljhandeln, säger Karl-Johan Persson.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...