H&M fortsätter kämpa i motvind – försäljningen sjönk med 21 procent

H&M-gruppens försäljning sjönk med 21 procent under första kvartalet på koncernens brutna räkenskapsår. Covid-19 fortsätter att påverka utvecklingen negativt där omfattade restriktioner tvingar den svenska modejätten att hålla butiker stängda.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Som mest hade H&M-gruppen 1 800 butiker stängda under det första kvartalet på det brutna räkenskapsåret, december-februari. 

Det slog mot försäljningen. Omsättningen för kvartalet landade på 40 060 miljoner svenska kronor, vilket innebar ett tapp på 21 procent jämfört med samma period för ett år sedan. 

Under kvartalet har stora delar av Centraleuropa varit nedstängt. Under februari månad har situationen förbättrats på ett antal marknader och i slutet av februari vad 1 300 butiker tillfälligt stängda. 

H&M-gruppen skriver i pressmeddelandet onlineförsäljningen under perioden varit starkt. 

Efter kvartalet slut har situationen i Tyskland, som är H&M:s största marknad förbättrats vilket gjort att fler av koncernens butiker kan hållas öppna igen. 13 mars var 900 enheter fortfarande tillfälligt stängda. 

Perioden 1-13 mars ökade H&M-gruppens försäljning, mätt på jämförbara enheter, med tio procent. 

31 mars presenterar H&M sin delårsrapport för första kvartalet. 

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...