H&M blir majoritetsägare i Sellpy: ”I linje med våra ambitioner ”

H&M-gruppen investerar mer pengar i Sellpy och blir majoritetsägare i second hand-tjänsten. ”Vi tror starkt på bolaget”, säger Nanna Andersen som leder H&M co:lab.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

H&M-gruppen meddelar i dag att den investerar ytterligare pengar i Sellpy för att stödja bolagets internationella expansion.

Genom det går gruppen från minoritets- till majoritetsägare med en ägarandel på drygt 74 procent.

– Vi fortsätter investera i Sellpy för att vi tror starkt på bolaget och dess grundare. Sellpy har en unik cirkulär affärsmodell vilket ligger i linje med H&M:s ambition att bli helt cirkulärt, säger Nanna Andersen i en kommentar.

Sellpy grundades 2014 och genom tjänsten får konsumenterna hjälp att sälja kläder de inte längre vill ha.

H&M blev delägare i bolaget 2015 och har investerat 50 miljoner kronor i verksamheten.

Nyligen köpte gruppen aktier i bolaget för 92 miljoner kronor och följde upp det med ytterligare en investering på 40 miljoner kronor.

Dessutom har H&M-gruppen förbundit sig att investera ytterligare 60 miljoner kronor i Sellpy kommande år.

Sellpy laddar just nu för internationell expansion, där Tyskland blir den första marknaden där tjänsten lanseras.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...