Hjärtat slår till mot Apotea – med fördubblat sortiment: ”Ska kunna klicka hem allt”

Apotek Hjärtat gör en digital storsatsning. Sortimentet av handelsvaror fördubblas. ”Kunderna ska kunna klicka hem allt”, säger e-handelschefen Christina Ericsson till Market.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Ica Gruppens kvartalsrapporter visar att Apotek Hjärtats e-handelsförsäljning har accelererat det senaste året – och bara tredje kvartalet 2017 ökade den med 79 procent jämfört med samma period året innan.

Det är betydligt högre än branschens.

– Vi har en stark tillväxt men vi ska åtminstone ha en ”fair share” på nätet av vår totala marknadsandel på drygt 30 procent, säger Christina Ericsson.

Apotek Hjärtat gör därför en digital offensiv och fördubblar sortimentet av handelsvaror till 10 000.

– Kunderna ska kunna klicka hem allt de behöver.

Men det är ändå färre än Apotea som uppskattas ha 14 000 artiklar?
– Vi har bedömt att vi behöver cirka 10 000 artiklar. Det kan bli fler och det kan bli färre, säger Christina Ericsson.

Samtidigt kommer 120 enheter över hela landet att fungera som e-handelsapotek.

Varor ska kunna hämtas inom ett par timmar efter beställningen.

– Snabbheten blir en stor konkurrensfördel.

Market har tidigare berättat att Apotek Hjärtat justerade sina webbpriser hösten 2016 för att bland annat möta konkurrensen från Apotea.

Prissänkningen är enligt Ica Gruppens vd Per Strömberg en förklaring till att Apotek Hjärtats nätframgångar.

– Transparensen är total på nätet. Det går inte att ligga fel i pris, säger Christina Ericsson.

Ica Gruppen presenterar sin bokslutskommuniké den 8 februari och då avslöjas bland annat Apotek Hjärtats siffror för fjärde kvartalet och helåret.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...