Hjälporganisationerna vänder sig till Tradera för att sälja när kunderna sviker

Coronapandemin påverkar hjälporganisationernas fysiska insamlingsverksamhet. Röda Korset är nästa aktör som väljer e-handel på Tradera som en ny insamlingslösning i krisen.
Annons:
Text: Marie Hillblom
Annons:

Sex av tio svenskar skänker pengar till en biståndsorganisation, enligt branschorganisationen Giva Sverige som samlar 160 medlemsorganisationer och däribland Röda Korset, Myrorna och Erikshjälpen.

Enligt en färsk rapport från Giva Sverige är det tufft för många biståndsorganisationer i coronatider och beräkningar har gjorts att 1,1 miljarder kan förloras under 2020 i insamlade medel.

Var femte organisation har fått dra ner i bemanning och personal i till exempel second hand butiker. Vissa har fått minska på öppettider för att lägga resurser på andra insatser, som stöd till riskgrupper med matinköp.

Åtta av tio uppger att ordinarie insamlingsverksamhet fått ställas in och nya insamlingsvägar måste sökas.

Tradera ser att allt fler biståndsorganisationer vänder sig till dem för att få hjälp med att öka sin försäljning, vilken för många är basen i organisationernas insamlingsarbete och bistånd.

Sedan tidigare har Tradera samarbeten med Myrorna, Erikshjälpen, Humana och Stockholms Stadsmission.

Röda Korset är nästa aktör att ta plats med en webbshop hos Tradera.

–  Genom näthandel når vi en större målgrupp, vi får hela Sverige som marknad. Just nu, när medmänniskor stannar hemma mer än vanligt, vill vi fortsatt finnas tillgängliga. Vårt uppdrag är att förhindra och lindra mänskligt lidande och för att lyckas med det får vi arbeta på nya sätt, säger Martina Bozic, verksamhetsutvecklare på Röda Korset.

Just nu genomför biståndsorganisationen en informationskampanj för att engagera deras 300 butiker att ansluta sig och börja sälja via den nya webbshoppen.

–  Vi tycker det är mycket positivt och en viktig signal att Röda Korset som är Sveriges största humanitära organisation uppmuntrar sina butiker att börja sälja digitalt via Tradera. Vi på Tradera vill gärna hjälpa fler aktörer att precis som Röda Korset bli mer digitala och cirkulära i sin affärsmodell, säger Stefan Öberg, vd för Tradera.

Medan den fysiska handeln ser minskade kundflöden till följd av coronapandemin rapporterar Tradera att second hand-marknaden på nätet har ordentlig fart. April blev en rekordmånad för

Tradera och den försäljningsmässigt bästa aprilmånaden någonsin.

– I spåren av coronaviruset blir det naturligt att e-handeln tar ännu större plats, och en direkt följd av detta är till exempel att även de stora biståndsorganisationerna nu tar det steget, säger Stefan Öberg.
 

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...