Foto: Daniel Norman

Hifi Klubben stänger butik och ökar utvecklingstakten: ”Måste följa med i tiden”

Hifi Klubben ökar trycket med ny betallösning, B2B och vässad multikanal. ”Vi lanserar Klarna under första halvåret”, säger Sverigechefen Carsten Larsson till Market.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Ljud- och bildkedjan Hifi-klubben, med butiker i Sverige, Danmark och Nederländerna, skruvar upp nivån på sitt utvecklingsarbete.

En av delarna i det kedjan kallar ”anpassningsarbete” är en översyn av det fysiska butiksnätet. Ett påtagligt resultat: Hifi-klubbens butik i Kista, i anslutning till entrén till Kista centrum, stängs.

– Vi måste följa med i tiden. Det är ett steg i vår uppgradering till ”Hifi-klubben 3.0”, säger Carsten Larsson.

Kommer fler butiksstängningar?
– Jag kan inte säga så mycket mer än att vi hela tiden utvärderar, ser på nya lägen och möjligheter på den svenska marknaden.

Vad innebär ”uppgradering till HiFi Klubben 3.0”?
– Bland annat att vi stärker vår närvaro på webben, anpassar vårt butiksnät för att erbjuda den bästa kundupplevelsen och gör det lättare för kunderna att handla.

Därför erbjuder vi snart ett nytt sätt för att genomföra köp i samtliga butiker och ser fram emot att lansera Klarna under första halvåret i 2019, säger Carsten Larsson och fortsätter:

Carsten Larsson, Sverigechef för Hifi Klubben.

– Samtidigt kan vi satsa ytterligare på kompetent rådgivning och att fortsätta hålla konkurrenskraftiga priser. ”3.0-satsningen” omfattar också att bli bättre i vår omnichannel och nå ut till fler kunder. Vi tror att många i vårt avlånga land vill uppleva bra ljud till bra pris även där vi inte finns med fysiska butiker. Därför kommer vår närvaro i de digitala kanalerna att öka under kommande år.

– En annan del är att vi kommer satsa ännu mer på solutions-avdelningen, som är specialister på kundanpassad ljud och bild, för både hem och företag. Vi planerar att öppna våran tredje avdelning inom solutions under 2019.

Hifi Klubben har också börjat titta på B2B-lösningar.

– Vi har många företagskunder, en marknad som vi inte är etablerade på i dag och som är en del av satsningen under 2019. Vi kommer starta med en avdelning, sedan utveckla när vi har säkrat vårt B2B-koncept och kommer primärt att jobba mot små och medelstora företag.

Vad är det viktigaste på din agenda under det nya året?
– Jag har en väldigt god känsla inför 2019 och möjligheterna under året, Hifi Klubben kommer vara en utmanare i branschen. Vi har många spännande produkter som kommer till våra butiker under 2019. Många av dem kommer att kunna passa in i både i det analoga som det digitala hemmet, säger Carsten Larsson och avslutar:

– Hemelektronik är en bransch där det som var ”inne” igår, är ersatt av något nytt och häftigare i dag. ”Vi ska uppfylla drömmar”. Det är Hifi Klubbens viktigaste mål 2019.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...