Hifi-klubben höjer volymen – och står emot priskriget

Hifi-klubben växer och öppnar nya butiker. Kedjan har hållit sig ifrån branschens priskrig – men det har inte varit gratis. ”Det är alltid en utmaning att stå på sig.”
Text: Kalle Östgren
Annons:

”Vågar vara specialister”

Medan Elgiganten, Media Markt och Netonnet priskrigar vågar Hifi-klubben välja bort och vara tydliga.

Det menar detaljhandelsexperten Henrik Öhman.

– De riktar sig till en målgrupp med ett intresse som flyttar dem bort från prishetsen. Därför är etableringsstrategin med butiker i citylägen helt rätt för att nå de kunderna.

– En viktig del i Hifi-klubbens framgång är också det trådlösa Sonos-systemet. 

Vilka är hoten?
– Att de växer sig för stora och ändrar i konceptet, till exempel att börja bredda sortimentet för att nå en större marknad. Det är bättre att ha en tioprocentig marginal på tio miljoner i omsättning än två procent på 30 miljoner.

Hifi-klubbens försäljning ökar.

När förra verksamhetsåret summerades visade kedjan en tillväxt på nio procent.

Under sommaren har den positiva försäljningstrenden fortsatt.

– Marginalerna och lönsamheten ökar samtidigt, säger Sverigechefen Urban Hiärne.

Vad ligger bakom?
– Att vi vågat vara konsekventa och hålla fast vid vår idé. Men det är alltid tufft att vara konsekvent. Det har inte varit gratis.

Hur menar du?
– På kort sikt är det enklare att haka på priskriget och fokusera på volym. Vi håller i stället fast vid vår grundidé, att leverera en hög servicegrad. Vår envishet har inte varit gratis, men nu ökar försäljningen av mer påkostade produkter och marginalerna ökar.

Urban Hiärne menar att trenden på marknaden är till Hifi-klubbens fördel.

– Det pågår ett skifte. Konsumenterna har lärt sig hantera streaming och andra tjänster, nu svänger fokus tillbaka till vårt område: tekniken bakom, att få en bättre ljudupplevelse.

Hifi-klubben marknadsförs allt mer i digitala kanaler.

Samtidigt satsar kedjan på bilagor i storstadspress och under hösten lanseras en ny företagssajt.

– Vi arbetar brett med marknadsföringen. Kundklubben utökas, vi syns på festivaler och events och samarbetar bland annat med Göteborgs Symfoniorkester.

Däremot står inte ökad nätförsäljning högst på agendan.

– Kunderna kan givetvis e-handla, nätet står för knappt tio procent av vår omsättning. Men e-handel är tvärt emot vår grundidé, vi satsar på att ge kunden en upplevelse.

Det är inom installation och tjänster Hifiklubben växer snabbast.

– Här var vi tidigt framme och erbjuder i dag installation av helhetslösningar, både av enskilda lösningar och system i hela byggnader. I dag vill kunderna ha kvalitet, har ont om tid och är beredda att betala för att få hjälp. Tjänster är vårt snabbast växande område med en 30-procentig tillväxt.

Under det gångna året kedjan bland annat öppnat i Sickla Köpkvarter i Nacka.

Under hösten kommer kedjans 28 butiker att bli fler.

– Det kommer nyöppningar, även om vi skruvar av lite på expansionstakten. Vi saknar butiker i till exempel Norrköping och Borås, och kan växa ytterligare i Malmö, Göteborg och Stockholm.

Er största utmaning?
– Att fortsätta stå på oss, att leverera kvalitet och inte sugas med i kortsiktiga branschtrender.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...