Foto: Foto: Pontus Edman

Hetast: Consumer insights

Vad säger kunderna på sociala medier – och vad tittar de på i butiken? Kundbeteendet, eller consumer insights, stod i fokus på NRF Big Show.
Text: Susan Berzelius
Annons:

Lär känna dina kunder för att öka försäljningen och samtidigt förbättra upplevelsen för dem i butiken.

– Kedjorna sitter sedan länge på mängder av data och information om sina kunder, säger Jeff Karnes, marknadschef på 3VR.

– Utmaningen för detaljhandeln är dock att verkligen göra något vettigt av den, till exempel använda informationen för att hitta rätt bemanning, men också för att pricka rätt i marknadsföringen.

3VR presenterade ett dataprogram som inte bara visar hur trafiken i butiken fördelar sig över tid och avdelningar utan också exempelvis demografiska uppgifter och kundens köpvanor.

Även brittiska Smartfocus har tagit fram lösningar för butikskedjor som bättre vill förstå hur sina kunders beteenden.

– Programmet kombinerar information om hur kunden uppträder på webben med köpvanor, surfhistorik, kundens ålder, kön och favoritvarumärken, säger Charlotte Albrecht, PR-ansvarig på Smartfocus.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...