Foto: Andreas Dyrberg Skog

Hetare siffror från Picard – nära nollresultat: ”Går inte att styra från Paris”

Picard har blivit betydligt hetare i Sverige. Kedjan närmar sig ett nollresultat i år. ”Bolaget är i mycket bättre skick”, säger ägaren Knut Faremo till Market.
Annons:
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Market har i ett flertal artiklar de senaste åren berättat om förlusterna för det bolag som driver butiksvarumärket Picard i Sverige.

Största bakslaget var 2017-18 – med en rörelseförlust på drygt 27 miljoner kronor.

– Resultatet var jättedåligt och berodde till stor del på att vi tvingades att ta en del kostnader för stängningar av olönsamma butiker, säger Knut Faremo.

Senaste räkenskapsåret innebar ett minus på ytterligare 8,5 miljoner för Picards svenska franchisedel.

Utfallet var emellertid 19 miljoner kronor bättre än året innan.

– Jag blev ensam ägare i mitten av augusti 2018 och tycker att det är fantastiskt bra att på bara drygt fyra och en halv månad få ned rörelseförlusten så mycket.

Vad beror förbättringen framför allt på?
– Vi har jobbat stenhårt med att sänka kostnaderna och att driva bolaget effektivare. Nu leder vi de nio butikerna lokalt från Stockholm och är mycket närmare verksamheten. Det är uppenbart att det inte går att fjärrstyra en så pass stor kedja från Paris, säger Knut Faremo om det tidigare franska huvudägarskapet.

Ambitionen är att nå ett ekonomiskt nollresultat 2019.

– Det är inom räckhåll.

Planen är att expandera nätverket av butiker enligt det koncept som introducerades på Fridhemsplan i Stockholm i februari i år.

Kylar och frysar har fått ny dekor, väggarna har klätts med inspirationsbilder och de digitala skyltarna har uppgraderats.

– Vi har fått väldigt bra utväxling på investeringen och vill erbjuda fler sådana här butiker i Stockholm, säger Knut Faremo.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...