Foto: Daniel Norman

Hemtex tänker stå emot butiksdöden - vill fortsatt ha en stark fysisk närvaro

E-handeln växer på butikernas bekostnad. Men Hemtex ser fortfarande en stark fysisk närvaro som viktig. ”I vår framtidsresa är det en konkurrensfördel”, säger vd Anders Lorentzson.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Hemtex har en tydlig strategi om att bli en omnikanalaktör på riktigt.

– Vi var tidigt på många av de delarna. Vi hade våra första pekskärmar i butik redan 2011, berättar Anders Lorentzson för Market.

I dag är de viktiga pusselbitar för att kunna visa hela kedjans sortiment i butik för kunden.

– Vi har ett utökat sortiment online med externa varumärken som bara finns där. Vi har dubbelt så mycket online som i en genomsnittlig butik.

Kedjans e-handel växer snabbt.

– Vår e-handel växer inte bara försäljningsmässigt. Vi ser en ökad trafik dit som sedan spiller över på försäljningen i våra fysiska butiker, säger Anders Lorentzson.

Anders Lorentzson, vd för Hemtex.

Hemtextil och heminredning är en bransch som passar väl in i omnikanalsmodellen, menar han. Den typ av produkter som Hemtex säljer är sådant som kunden vill känna och klämma på innan de slutför köpet.

I dag har kedjan 150 butiker.

– På längre sikt kommer det att vara något färre, säger Anders Lorentzson.

Just ur ett omnikanalsperspektiv ser han det fortsatt som viktigt att ha kedjan har ett starkt butiksnät med god regional spridning för att kunden enkelt ska kunna besöka en butik.

– I vår framtidsresa är det en konkurrensfördel.

Sedan utvecklas butiksnätet över tid på grund av att handelsmönstren förändras vilket resulterar i öppningar, stängningar och flyttar

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...