Foto: Shutterstock

Helgens fotbollsfest väntas nå nya höjder – och handeln vill ha en del av kakan

Med närmare 200 miljoner tv-tittare bänkade kan årets upplaga av finalen i amerikansk fotboll, Superbowl, slå alla tänkbara rekord. Och handeln laddar för festen som aldrig förr.
Annons:
Text: Susan Berzelius
Annons:

Enligt beräkningar som NRF, National Retail Federation, har gjort kommer varje vuxen tv-tittare att spendera i genomsnitt 88,65 dollar (cirka 900 kronor) på mat och prylar inför söndagens stora sporthändelse.

När San Francisco-laget 49’ers möter Kansas City Chiefs i Miami natten till måndag, svensk tid bänkar sig 194 miljoner vuxna amerikaner framför skärmen. Dessa äter och dricker samtidigt för motsvarande 700 kronor, enligt NRF.

Resterande 200 kronor lägger den fotbollsintresserade tittaren på merchandise från sitt favoritlag, tv-apparater, dekorationer och – möbler.

– Totalt förväntas vi i USA lägga 17,2 miljarder dollar (cirka 175 miljarder kronor) extra i detaljhandeln enbart på grund av Superbowl, säger Mary McGinty på NRF.

– Det gör årets fotbollsdrabbning till en av de starkaste någonsin – åtminstone omsättningsmässigt.

Target-kedjan är en av detaljhandlarna som satsar extra mycket. På hemsidan lockas kunderna med erbjudanden om allt från grillar och kylväskor till tv-apparater, bekväma tv-stolar och fritöser lämpliga för snabbmat à la Superbowl.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...