Hela listan: Går rakt in på förstaplatsen – här är Handelns Mäktigaste 2018

Varumärket har inte sjösatts i Sverige än. Ändå lyckas det skapa en mängd känslor bland svenska detaljister. Därför är dess vd och grundare Handelns Mäktigaste 2018. Här är hela 100-listan.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Handelns Mäktigaste 2018 – så gjordes listan

  • En jury bestående av representanter för Market och Icanyheter nominerade i december 90 kandidater som bedöms ha haft mest makt och påverkan på svensk detaljhandel under det senaste året.
  • Genom en öppen nomineringsprocess på Market.se utsåg läsarna ytterligare tio kandidater.
  • I januari gavs läsarna möjlighet att rösta. Över 6 000 röster kom in.
  • Läsarrösterna tillsammans med juryns bedömningar har fastställt listan. Juryn har utgått från kriterierna formell makt, informell makt, mediegenomslag och extra ordinära faktorer. Läsarrösterna avgjorde vid oenighet i juryn.
  • Rankingen gör inte anspråk på att vara vetenskaplig.
  • Den ursprungliga listan har förändrats över tid. Några namn har bytts ut på grund av jobbyte eller liknande omständigheter vilket gjort att de inte längre är aktuella.

Hela 58 av namnen på årets topplista över Handelns Mäktigaste är nykomlingar jämfört med i fjol. En logisk förklaring är att listan nu består av 100 namn jämfört med 68 tidigare år.

Men det visar också att handeln är en föränderlig och dynamisk bransch där chefer snabbt kan skapa sig ett namn samtidigt som andra lika snabbt kan hamna i utförsbacke. Vissa kanske har haft ett mellanår utan att sätta större avtryck medan andra har åstadkommit stora förändringar eller byggt både sig själva och sitt bolag i media.

Precis som tidigare år har juryns diskussioner om placeringar varit livliga. ”Är han för högt upp? Borde inte den trenden komma högre? Men hon måste ju längre upp…” Och så vidare. Dock var enigheten total om vilket namn som skulle toppa listan: Amazons vd Jeff Bezos. Ingen annan företagsledare har varit i närheten av att påverka den svenska marknaden så mycket utan att ens närvara.

Reaktionen från kommunikationsavdelningen i Seattle, USA, är än så länge ganska återhållsam.

– Vi är hedrade av utnämningen, lyder kommentaren via e-post.

Läsarna har även i år gjort stora intryck på listan. Klättrare som kunden (tvåa), hållbarhetstrenden (åtta) och Ur & Penns vd Abed Al-Saffar (38:a) är tydliga resultat av läsarröster.

Här är således hela listan med Handelns Mäktigaste 2018 (fjolårsplaceringarna står inom parantes):

1. (-) Jeff Bezos, vd, Amazon

Grundaren av bokhandeln som numera är en global handelsjätte lämnar ingen oberörd. Storheten – och de svenska kedjornas nervositet – blev tydlig när Amazon i december kallade till pressträff och flera tunga vd:ar ringde till vår redaktion för att kolla om vi visste mer. Den typen av reaktioner har vi aldrig fått förut. Handelns förväntningarna, den starka nyfikenheten, de darriga knävecken och påtagliga funderingarna inför Amazons ankomst gör Jeff Bezos till handelns mäktigaste 2018.

2. (10) Kunden

Alla pratar kundupplevelse och kundresa. Den som inte lyckas leverera – på nätet eller i fysisk butik – går under. I en digital värld ökar dessutom kraven på transparens och relevans.

3. (11) Karl-Johan Persson, vd och koncernchef, H&M

Har klivit fram mer än tidigare och mött kritik och frågor kring modejättens utveckling under året. När han fimpade problembarnet Cheap Monday kan man tro att det var ett nederlag. Men aktien steg och Karl-Johan Persson hyllades för sin handlingskraft i ett pressat läge.

4. (-) Johan Augustsson, Sverigechef, Lidl

Tillträdde i våras som Sverigechef för kedjan som inte drar sig för att utmana jättarna. Men Johan Augustsson är ingen nykomling. Han har haft olika roller i bolaget sedan starten i Sverige. En stark expansion och tillväxt (som sker utan e-handel) under året och flera hållbarhetsinitiativ ger honom fjärdeplatsen.

5. (1) Niclas Eriksson, vd, Elgiganten

Ettan från 2017 tryckte rejält på gasen även under fjolåret. Efter ett rekordår 2017/2018, med tio procents försäljningstillväxt och ett rörelseresultat på 200 miljoner kronor, befäste Elgiganten tätplatsen i hemelektronikhandeln. Niclas Eriksson är i makttoppen för att stanna.

6. (4) Pär Svärdson, vd, Apotea

Styr Apotea till nya nivåer. Omsättningen under 2018 ökade med 35 procent till drygt två miljarder kronor 2018. Näthandlaren har också öppnat ett jättelager, investerat i automatisering och nu vill Pär Svärdson utmana dagligvaruhandeln.

7. (5) Per Strömberg, vd och koncernchef, Ica Gruppen

Sveriges största dagligvaruföretag har en ledare som visar vägen framåt samtidigt som han utmanas av handlare, tjänstemän och en allt mer digitaliserad matbransch.

8. (18) Hållbarhetstrenden

Det håller inte att inte vara hållbar. Om du inte har sett över din hållbarhetsstrategi än är det hög tid. Ämnet dominerade retail-diskussionerna i Almedalen i somras.

9. (27) Göran Westerberg, vd, Rusta

Succé-vd:n fortsätter att leda Rusta med superstark tillväxt och ökad lönsamhet. Efter förvärvet av finska lågpriskollegan Hong Kong och med fortsatt expansion på alla marknader siktar Göran Westerberg på att nå en omsättning på sju miljarder kronor under senaste verksamhetsåret.

10. (-) Karin Lindahl, vd, Indiska

Indiska var i kris. Det skrämde inte Karin Lindahl vars motto är ”failure is not an option”. Hon köpte kedjan och hyllas stort för sitt driv i förändringsarbetet med att ta ett klassiskt varumärke in i en modern era. Även om faran för Indiska inte är över har Karin Lindahl etablerat sig som en stark ledare i detaljhandeln.

11. (-) Bent Holm, vd, Dollarstore

Den tidigare vd:n för Netto Sverige brakar in på elfte plats. Med Bent Holm i spetsen har lågprisraketen expanderat som ingen annan: Under året öppnades ett 20-tal butiker, varav fyra på en och samma dag i november. I år blir det ytterligare 30.

12. (-) Mobilen

Mobile first är mer rätt än någonsin. Svenskarna har aldrig haft en så nära relation till någon elektronikpryl som just mobilen. Eftersom allt mer av våra transaktioner i dag sker på cirka fem tum är en mobiloptimerad shoppingupplevelse ett hygienkrav.

13. (12) Björn Lindblad, vd, Mio

Leder en inredningskedja som slår rekord efter rekord och har drygt 80 månader av obruten tillväxt. Behåller därför en hög placering på listan trots starka namn både över och under.

14. (-) Anders Svensson, vd, Ica Sverige

Anders Svensson, vd för Ica Sverige och vice vd i Ica Gruppen, är den klart mäktigaste dotterbolagschefen i handeln och slöt under året avtal med brittiska Ocado om en central e-handelssatsning. Han är även en raket på listan och går direkt in på fjortonde plats. 

15. (24) Stefan Palm, vd, Lager 157

Under året gick han mot strömmen och öppnade fler nya butiker på en darrig modemarknad. Lagom till julhandeln intog Lager 157 dessutom huvudstaden med flera innovativa grepp.

16. (-) Karin Eriksson, vd, XL Bygg

En av många starka nykomlingar på listan. Har lyft jämställdhet till en överlevnadsfråga för branschen och vill ha in kvinnor på alla nivåer i verksamheten. Ser också över hela den digitala strategin för att skapa tillväxt.

17. (47) Håkan Lundstedt, vd, Synsam

Håkan Lundstedt tar Synsam till nya framgångar. Själv utsågs han till Årets ledare vid Retail Awards. Nu ryktas det om att han ska bli börs-vd.

18. (-) Rubin Ritter, vd, Zalando

Under Rubin Ritters ledning fortsätter Zalando att hitta nya innovativa sätt, inte minst vad gäller leveranserna, för att skapa nöjda kunder. Tillväxten talar sitt tydliga språk.

19. (-) Marcus Wibergh, vd, Intersport

Sporthandelsveteranen Wibergh har ruskat om den klassiska kedjan rejält. Försäljningen lyfter online och nu laddar kedjan för att sjösätta ett nytt butikskoncept.

20. (-) Thomas Evertsson, vd, Willys

Axfoods draglok med föraren Thomas Evertsson överträffar sig själv gång på gång med ökad omsättning och stärkt resultat. Disciplin och nytänkande går hand i hand, alltid med koll på marknad och kostnader.

21. (-) Christian Wijkström, vd, Coop Butiker och Stormarknader

Har klivit fram i sin nya roll och är en central person i det förnyade Coop som nu tagit form – och som siktar på expansion och nya marknadsandelar. Han går rakt in på listans 21:a plats.

22. (6) Klas Balkow, vd och koncernchef, Axfood

Mycket gick Klas Balkows och Axfoods väg under 2018. Men inte allt. Apotekssatsningen Apohem har försenats efter att Läkemedelsverket tillfälligt stoppade nätapoteket. Apohem ansågs ha brutit mot tillhandahållandeskyldigheten.

23. (51) Tommy Ohlström, ordförande, KF och Coop Sverige

Han är i många stycken hjärnan bakom förnyelsen av den svenska kooperationen som genomförts på senare år. Det har krävt tuffa beslut och stora uppoffringar. Men nu handlar det om tillväxt och lönsamhet.

24. (-) Boris Lennerhov, tf vd, Gekås

Klev in på sitt gamla jobb under ”begränsad tid” när Jan Wallberg klev ut efter oenighet med styrelsen. Drygt ett år senare sitter Boris Lennerhov kvar och allt är som vanligt med nya försäljningsrekord.

25. (2) Mia Brunell-Livfors, vd och koncernchef, Axel Johnson

Efter flera år i rampljuset höll den förre Kinnevik-vd:n en något lägre profil under 2018 trots att omställningsarbetet till en mer digital tillvaro inom koncernen går på högvarv.

26. (8) Karl Eklöf, vd, Stadium Group

Ramlar ner under topp 20-strecket. Marknadsledaren tappade omsättning under 2018 och koncernens totala försäljning hålls uppe av det snabbväxande outlet-konceptet. Kedjan stängde också nyligen Pulse-butiken i Mall of Scandinavia.

27. (9) Susanne Ehnbåge, vd, Lindex

Tappar placeringar mest på grund av andras framryckningar. Den förre Netonnet-chefen har fått en bra start på nya jobbet med resultatförbättringar samtidigt som tillväxten online ligger i linje med hennes ambitioner.

28. (-) Hallgeir Åndal, vd, Thon Property

Olav Thon Gruppens tolv svenska köpcentrum ökade omsättningen med 3,4 procent förra året till 14 miljarder kronor. Hallgeir Åndal avser att ytterligare stärka närvaron i Sverige och kliver rakt in i topp 30 på listan.

29. (43) Joachim Frykberg, vd, Jula

Jula matar obekymrat på och öppnar snart varuhus nummer 100. Joachim Frykberg har också ett färskt avtal med Thon-gruppen om ytterligare åtta varuhus.

30. (37) Prisjakt

Befäster sin position som digitalt nervcentrum för uppgiftssökande konsumenter som vill se priser och läsa butiksbetyg.

31. (50) Mats Hedenström, näringspolitisk chef, Svensk Handel

En av Svensk Handels mer högljudda röster. Under året har han fajtats mot regelkrångel, handlarnas situation i utsatta områden och varit engagerad i tiggerifrågan. Klättrar därför på listan.

32. (55) Jarno Vanhatapio, vd, NA-KD

Hans skapelse har sprängt miljardvallen under året – och nu får Jarno Vanhatapio ökat inflytande när han ska hjälpa Intersport att växa.

33. (42) Magdalena Gerger, vd, Systembolaget

Monopolet står stadigare än någonsin och få krav hörs på andra lösningar. Moderna butiker och en mycket hög servicegrad är några av styrkorna som vd kan glädja sig åt.

34. (34) Peter Lund, vd, Bergendahls Food

Det familjeägda matföretaget i Skåne växer stadigt med fler butiker och ökad e-handel. Peter Lund har nu fått en tydligare roll som ledare för dagligvarudelen.

35. (-) Instagram

Vi hör att fler och fler använder Instagram som ett av de viktigare verktygen i varumärkesbyggandet. Inspiration, viral spridning och produktfokus är uppenbara fördelar. Även shoppingknappen har flyttat in.

36. (17) Janicke Blomsnes, vd, XXL

Turbulens i koncernledningen och en vinstvarning i julhandeln var inget gott slut på 2018. I Sverige drog Janicke Blomsnes ner på etableringstakten och pratade bland annat om att framtida varuhus kan bli en storlek mindre.

37. (-) Filip Ekvall, Sverigechef, H&M

Klev in på en av landets tyngsta retail-tjänster i september från en position som landschef i Norge. Efter flera år inom koncernen vet han hur saker och ting fungerar.

38. (-) Abed Al-Saffar, vd, Ur & Penn

Ur & Penn har byggt upp självförtroendet. Nu laddar kedjan för butiksoffensiv. Abed Al Saffar siktar på att nå över 200 butiker.

39. (30) Google

Sökjätten fortsätter att ”äga” både konsumenter och e-handlare genom sitt sökmonopol på nätet. När Google ändrar algoritmer eller straffar långsamma sidor på nätet är det bara att anpassa sig eller dö.

40. (40) Fredrik Söderberg, vd, ÖoB

Leder lågpriskedjans omställningsarbete på två fronter. Har under året städat bort olönsamma butiker och samtidigt lanserat ett citykoncept med slimmat format och anpassat sortiment.

41. (-) Maria Edsman, vd, Akademibokhandeln

Akademibokhandelns nya vd har tagit flera steg för att digitalisera den traditionella bokhandelskedjan. Streamingtjänsten Bokus Play är ett exempel på det.

42. (-) Elisabeth Peregi, Sverigechef för Lindex och blivande vd för Kappahl

Hon bossade över vd-lösa Lindex i nästan ett år. När hon fick ta ett kliv tillbaka kontrade Elisabeth Peregi med att gå över till konkurrenten.

43. (-) Anders Wennerberg, vd, Netto

Netto har en spännande resa framför sig. Lågpriskedjan förnyas nu i grunden och siktet är inställt på att växa och utmana. Anders Wennerberg har likt en ny förbundskapten format sitt lag och är nu redo för match.

44. (-) Thomas Gäreskog, vd, Hemköp

Hemköp har på senare år stärkt sin roll inom Axfood med ett utvecklat matutbud och måltidsinspiration. Med en del handlardrivna butiker finns dessutom en intern konkurrens som driver kedjan framåt.

45. (-) Eric Lundberg, vd, Kjell & Company

I maj värvades Eric Lundberg från Apoteket till vd-stolen på Kjell & Company. Målet är klart, kedjan ska fortsätta växa. 2018 blir ett rekordår för kedjan. 

46. (41) Sebastian Siemiatkowski, vd, Klarna

Den enda av de tre grundarna som är kvar i bolaget. Betaljätten Klarna omsätter fem miljarder kronor och är numera bank som ger ut ett eget betal- och kreditkort. Ingick dessutom allians med H&M under året. Se upp, världen.

47. (3) Håkan Svedman, vd, Ikea Sverige

Efter sex år som landschef lämnar Håkan Svedman både sin maktposition och Ikea – och faller därmed på listan. Han har satt avtryck på tillväxten och drivit på den omfattande förändringsresa Ikea befinner sig i.

48. (64) Lina Söderqvist, vd, Brothers

Lina Söderqvist hann knappt sitta in vd-stolen på Department & Stores innan hon plockades över till Brothers. Hennes uppdrag: Leda kedjan in i nästa fas.

49. (-) Gustaf Öhrn, vd, Åhléns

Vänder på alla stenar för att skapa en modern och lönsam varuhuskedja: Stänger, bygger om, lanserar outlets och storsatsar på e-handel. Resultatet har kommit även om det är en bit kvar till svarta siffror.

50. (21) Johan Kleberg, vd, Adlibrisgruppen

Är inte blyg för att testa nya koncept och tillväxtområden som ska komplettera huvudverksamheten. I somras lanserades till exempel den digitala närbutiken Adlibris Go som erbjuder snabba leveranser i Stockholms innerstad. Adlibris-chefen fick dock ta en hel del snytingar för leveransproblem under julhandeln – och föll därmed rejält på listan.

51. (56) Camilla Wernlund, chef för new business, Kappahl

52. (38) Lars-Åke Tollemark, vd, Unibail-Rodamco-Westfield i Norden

53. (61) Marcus Tagesson, vd, Babyshop

54. (36) Johan Ryding, vd, Sportamore

55. (-) Tomas Kull, vd, Mathem

56. (-) Freddy Johansson, utvecklingsansvarig, Ikea Stockholm

57. (-) Christina Ericsson, e-handelschef, Apotek Hjärtat

58. (-) Roland Olsson, vd, Synoptik

59. (-) Jonas Arnberg, vd, HUI Research

60. (19) Susanna Gideonsson, ordförande, Handels

61. (-) Anders Bejsy, vd, Stadium Outlet

62. (-) Anna Karin Holck, chef customer experience, Kappahl

63. (-) Catrin Folkesson, affärsområdeschef online, Coop

64. (-) Richard Lyko, vd, Lyko

65. (-) Lotta Lyrå, vd, Clas Ohlson

66. (-) Carsten Hansen, delägare, Normal Sverige

67. (15) Karin Johansson, vd, Svensk Handel

68. (-) Annelie Sjöstedt, vd, Electragruppen

69. (-) Pernilla Barkman, vd Eleven och Nordic Feel

70. (-) Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör, Ica Gruppen

71. (23) Mattias Ankarberg, vd, Byggmax Group

72. (-) Anders Torell, vd, Kronans apotek

73. (62) Annica Forsgren Kjellman, medgrundare, Skincity

74. (-) Joachim Lindström, vd, Ideal of Sweden

75. (-) Ole Sauar, vd, Jollyroom

76. (-) Sverker Lindbo, affärsutvecklingschef, Ocado.

77. (39) Nanna Hedlund, vd, Polarn o Pyret

78. (-) Johan Lidenmark, digital chef, Intersport

79. (-) Alexandra Wahlqvist, vd, Designtorget

80. (-) Magnus Johansson, vd, Coop Sverige

81. (-) Magnus Månsson, vd, Gina Tricot

82. (-) Bianca Ingrosso, delägare Caia Cosmetics och influencer

83. (-) Kenneth Bengtsson, styrelseproffs

84. (-) Per Ljungberg, vd, Svensk Digitalhandel

85. (-) Marina Davarinou, vd, Ellos

86. (-) Lars Palmgren, vd, Team Sportia och Sportringen

87. (54) Hermann Haraldson, vd, Boozt

88. (-) Johan Saxne, marknadschef, Bauhaus

89. (66) Daniel Mühlbach, vd, Footway

90. (-) Henrik Weiden, chef marknad och e-handel, Bergendahls

91. (-) Magnus Pettersson, vd, Royal Design

92. (-) Peter Blomquist, vd, Scorett

93. (-) Carl-Mikael Bergendahl, avgående vd för Granit och del av ägarfamiljen

94. (-) Stina Klaesson, vd, Åhléns outlet

95. (-) Anna Attemark, chef new business, H&M

96. (59) Jonas Tellander, vd, Storytel

97. (-) Joakim Bohman, chef affärsområden, Ica Sverige

98. (60) Filip Tysander, grundare, Daniel Wellington

99. (65) Sara Rosengren, professor, Handelshögskolan

100. (-) Cathrine Wigzell, operativ chef, Axbeautyhouse

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...